Jak můžem pomoci hnutí pro-life? I aneb Nic neumím, nemám čas a nemám peníze

Když je člověk katolíkem, je zároveň pro-life. Je to tak a musí to tak být, neboť postoj pro-life se překrývá s nepominutelným kusem katolické víry (což ovšem nevylučuje pro-life ateisty). V dnešní době se bohužel částečně vracíme do dob starověku, kdy prvotní křesťané byli pro-life ostrůvkem v odpudivém pohanském světě, přetékajícím potraty a vražděním novorozenců. To na nás klade velkou zodpovědnost.

Důvod, proč by se měli tedy katolíci snažit podporovat hnutí pro-life a boj proti potratům, euthanasii a podobně, je zřejmý. Je to strašné zlo a boj s ním je naše povinnost a velký příspěvek dobru společnosti. Dnes se zaměříme na lidi, co mají pocit, že hnutí pro-life příliš nepomohou, protože mají málo času, málo peněz a vlastně ani neumí nic pro hnutí nějak pořádně využitelného. I pro ty se dá najít spousta možností.

Modlitba

V prvé řadě je zde možnost se modlit. To je umění, které by měl každý katolík do jisté míry ovládat. Vzpomenout každodenně při pravidelných modlitbách na hnutí pro-life (jeho členy, nenarozené děti etc.) a modlit se za jeho úspěch a obrácení světa, je jistě velmi cenné a časově si tuto investici může dovolit jistě každý.

Mimo vzpomínku při svých pravidelných modlitbách je možno též se připojit ke kruciátě, systematickému modlitebnímu úsilí za záchranu životů nenarozených dětí.

Někteří snad budou nad modlením trochu ohrnovat nos, ale už i to je velká pomoc, neb sílu modlitby nelze podceňovat. A modlit se dá třeba i v autobuse nebo ve vlaku na cestě do práce/školy… Samozřejmě, na druhé straně, jen modlit se nestačí. Protože kterak stará dobrá zásada praví: Pakliže nám o něco jde, máme se modlit tak, jako by jen na Bohu záleželo, zda uspějme (neb co je naše úsilí bez Božího požehnání?), a zároveň makat tak, jako by výsledek záležel jen na nás samotných (neb Bůh tu určitě není proto, aby napravoval naši lenost).

Internet

Čtete-li náš časopis, znamená to, že máte internet a můžete posílat elektronickou poštu, brouzdat po internetu a páchat tam různá pozitivní alotria. To druhé a třetí je časově náročnější, ale pakliže Vám třeba někdo dá typ, tak brouzdání odpadá.

V prvé řadě se na internetu vyskytují různé petice a ankety. Podepsat petici nebo odkliknout anketu moc času nezabere. Upozornit na ně souvěrce a pro-life kamarády e-mailem taky ne. Ovšem zde je jistý problém. Pokud by si kamarádi mezi sebou ve velké míře jen tak živelně přeposílali odkazy tohoto typu, bylo by to dost neefektivní a zahlcovalo by jim to poštu. Lepší je odeslat odkaz někomu, kdo má seznam lidí, co mají zájem účastnit se anket a podepisovat vhodné petice. Vhodnými adepty jsou Hnutí Pro život ČR či naše redakce.

Což mi připomíná: pokud máte zájem pomoci hnutí pro-life tímto způsobem, ozvěte se mailem naší redakci (duseahvezdy@centrum.cz). Napište, máte-li zájem podpořit pro-life názory pouze v anonymních anketách nebo i v peticích  s uvedením vlastního jména, či dokonce v politických intervencích (viz níže). Budeme Vám zasílat odkazy a návrhy toho typu, k jejichž odběru se přihlásíte.

Volby a politika

Zodpovědný katolík chodí volit, pokud má jen trochu možnost volit někoho rozumného. Snažte se volit strany, které mají úctu k lidskému životu a jejichž postoje souzní s hnutím pro-life. Vždyť nemá-li politik úctu ani k lidskému životu, k čemu jinému ji bude mít?

Pokud už z nějakého důvodu nenajdete stranu, která by splňovala výše zmíněná stanoviska a kterou byste Vy mohl volit, pak se zajímejte o to, co hlásají její jednotliví politici na kandidátce, a kroužkujte ty vyhovující. Snažte se vůbec nepodporovat strany, které ve svých programech oficiálně podporují potraty, euthanasii a výzkum embryonálních kmenových buněk.

Můžete rovněž podporovat pro-life stanoviska – podporou pro-life politiků a zasílání pro-life stanovisek poslancům a senátorům k jednotlivým kauzám. I zde je možno se přihlásit k odběru případných typů, komu co poslat, u naší redakce na výše uvedenou adresu duseahvezdy@centrum.cz. Dostane se Vám upozornění na jednotlivé pro-life kauzy a případně i typy na pro-life politiky zasluhující naši pozornost a podporu.

Veřejná podpora

Je neobyčejně důležité, aby se lidé nestyděli a veřejně se hlásili ke svým pro-life postojům. Netajte je. A pokud najdete alespoň jednou v roce trochu času, neváhejte a vyražte na Pochod pro život.

Ukažte, že se nebojíme a že život nám stojí za to, abychom se za něj veřejně postavili, navzdory okolní vražedné kultuře. A pokud nemůžete přijít, alespoň se pomodlete.

Ignác Pospíšil

Reklamy

27 Responses to Jak můžem pomoci hnutí pro-life? I aneb Nic neumím, nemám čas a nemám peníze

  1. Felix píše:

    Nic ve zlém, spíš to myslím s takovou „smutnou legrací“: zase mi Váš text připomíná, kdybych neviděl podpis, že to psal nějaký biskup, který učí své svěřené vztahu ke světu, k politice. Ale uvedomuji si, že to je jen mé zdání: církev se už po řadu desetiletí neplete do politiky a toto aplikuje i na témata prolife. Zase si všimněte RV: asi většinou, když je tam o kataklysmatu potratů, pak to není „z úst“ Svatého stolce, ale je to tu citát nějakého novináře, tu anonce nějaké knihy, tu zpráva o nějaké demonstraci – udělejte statistiku třeba za pět let, máte na to!
    Tento výslovně apolitický postoj (nejbouřlivější je výzva „volte uvážlivě“), vede ovšem ke zkáze světa. Církev si to uvedomí, až bude ještě hůř, Pak se ale epocha pasivity nebude připomínat (kdo dneska připomíná postoje církve u nás v období let 1945 až 1947, kdy se připravoval Únor? Nikdo. Mluví se až jen o poúnorových hrůzách.) Chápu, že poctivý člověk to nemůže vydržet a napíše takovéto nabádání, jako jste napsal Vy. Ale jsem přesvědčen, že lepší by bylo „biskupsky“ nevybízet, vydržet to a nechat situaci dozrát, až se povolaní vyděsí, k čemu to jejich pasivitou dospělo. Proto s takovýmto vybízením nesouhlasím. Zachovat si nervy a nechat výuku věřících na nositelích učitelskéh úřadu. Kdo jste, abyste takto vyučoval katolíky, co mají dělat?

    • cinicius píše:

      Lituji, pane, ale pokud tvrdíte, že „Církev se už po řadu desetiletí neplete do politiky a toto aplikuje i na témata prolife“, pak Vám chybí patřičný přehled.

      Papež mluvil o potratech s Obamou i Pelosiovou a dal jim jasně najevo, co si o nich myslí. Máme zde encykliky, máme zde zcela otevřené zásahy amerických biskupů do přípravy zdravotnické reformy, atd. atd.

      Ale především: dovoluji si připomenout, že každý katolík má povinost přispět k hlásání a šíření katolické víry, seč mu síly stačí. Tuším, že dokumenty 2. vatikánského koncilu k tomu laiky vysloveně vybízí. Stejně jako k účasti a prosazování křesťanských hodnot v politice a veřejném životě. Já tedy pouze dělám, co dělat mám.

      • Jan píše:

        Souhlasím s Ciniciem.
        Nesouhlasím s Felixovým závěrem.
        Cinicius dělá co má a nedělá co nemá. Díky!

      • Felix píše:

        Takže Vám stačí Vaše pevné přesvědčení, příp. doplněné hlasem lidu. Statistiky ohledně zpráv na RV Vám netřeba?

      • Felix píše:

        Zajímavý je Divokej John. Jestliže Pospíšilovi vytýkám např. to, že nerozlišuje občanské a katolické obecenstvo (ať organizuje to občanské ale neusurpuje si právo organizovat to katolické), v jádru pak to, že příliš neargumentuje a jede, pak Divokej John přijde do lokálu, vypálí trojránu a v pohodě odejde.

      • cinicius píše:

        @Felix: Možná to bude tím, že Vy neargumentujete vůbec, pouze vytýkáte. Neopodstatněně.

  2. Maftík píše:

    No, názor, že Církev a politika by měly být 2 disjunktní množiny, je bohužel dost zakořeněný a samozřejmě s ním nesouhlasím.
    Ad Felix: „Ale jsem přesvědčen, že lepší by bylo „biskupsky“ nevybízet, vydržet to a nechat situaci dozrát, až se povolaní vyděsí, k čemu to jejich pasivitou dospělo.“ – no nevím teda, jak to takhle čtu, přijde mi to jako poměrně naivní názor. Jak si můžeme být jisti, že si to ti povolaní jednou skutečně uvědomí? Kromě toho by mě zajímalo, jestli v historii taková situace nastala; pokud ano, rád bych se o ní dověděl něco bližšího.
    Jinak výborná možnost, jak něco konkrétního udělat, je uspořádání výstavy Stop genocidě. To je totiž práce s konkrétními lidmi přímo v terénu. K tomu bych klidně vyzval

    • cinicius píše:

      „k tomu bych klidně vyzval“ – no, jak vidíš, článek je v názvu označen jako první díl. Přijdou další. Pro ty, co mají čas, například, tam se STOP genocidě bude hodit, spolu s dalšími činnostmi. :-)

    • Felix píše:

      Maftíku – vždyť jsem tu psal např. o situaci mezi roky 1945 a 1948. Na to nikdo z diskutujících nereagoval a Vy dokonce takto vybízíte. Co o tom soudíte?

      • Maftík píše:

        Já jsem vaši větu „le jsem přesvědčen, že lepší by bylo „biskupsky“ nevybízet, vydržet to a nechat situaci dozrát, až se povolaní vyděsí, k čemu to jejich pasivitou dospělo.“ pochopil tak, že se vztahuje k současnosti. Pokud jsem to pochopil špatně, omlouvám se.

  3. všd píše:

    V letech 1945-48 nerozhodovali lidé zde, nýbrž velmoci v Jaltě. Únoru nešlo zabránit, když měl podporu z USA.

  4. Felix píše:

    Ve 14.04 zde všd zveřejnil tyto hrůzné věty českého alibismu. Teď je 20.20. Nikdo, nikdo se nad nimi nevyděsil. To je tak málo návštěvníků tohoto webu, nebo mají takovou úroveň znalostí historie? Děs.

    • cinicius píše:

      Možná to bude tím, že Váš alibismus nás zaujal více… :-)

      • Felix píše:

        Asi jste fakt hloupý, jaký jsem tu projevil alibismus? Ale jste rasantní, to uznávám. A mladý, hodně se můžete ještě naučit.

      • cinicius píše:

        @Felix: Váš první příspěvek byl plný nesmyslů a alibismu. Pokud to tak nevidíte, tak se obávám, že máme zcela odlišný názor, co to alibismus je, a obávám se, že jste to Vy, kdo se mýlí. Ale obávám se, že některé věci prostě nejde tak snadno vysvětlit, ty se musí chápat srdcem.

        Pro alibisty je totiž příznačné, že si svůj alibismus nepřipouštějí. Vždy si najdou nějaké „zásadní důvody“, kterými ho podepřou a zamaskují. To jsou ty Vaše nesmyslná a nepravdivá tvrzení, že „církev se už po řadu desetiletí neplete do politiky a toto aplikuje i na témata prolife“ o „biskupském vybízení“ – a z toho všeho plynoucí totálně alibistický závěr. Jenže křesťanství NENÍ alibistické.

  5. cinicius píše:

    @ještě Felix: K potratům se odmítavě vyjadřuje celá řada oficiálních dokumentů a prohlášení Svatého stolce z posledních let, doporučuji Vám přečíst si například loňskou encykliku Caritas in veritae. A povšiměte si, že Obama při své poslední návštěvě u papeže od něj dostal jako dárek výtisk dokumentu Dignitatis humanae.

    Mohl bych pokračovat, ale má to cenu? Nepochybuji, že dobře víte o všem, co bych Vám mohl uvést. Vám ale jde pouze o výmluvy, které by Váš alibismus (nebo oponenturu katolickému morálnímu učení?) nějak podepřeli a zamaskovaly.

    • pavel-v píše:

      Obama od papeže dostal Dignitatis personae, ne Dignitatis humanae, to je o něčem jiném :-).

      Souhlasím s tebou. Katolická církev je skoro poslední na světě, kdo se bez ustání zastává nenarozených dětí a jejich práv. Třeba Jana Pavla II. kvůli tomu média zesměšňovaly a říkaly o něm, že je touto otázkou fanaticky posedlý.

      Katolíci musí aktivně bránit právo na život každého člověka i v politice, papežové to pořád dokola opakují a zdůrazňují, nechápu, jak to může nějaký vzdělaný katolík popírat.

  6. miroslav krabec píše:

    pokud nic neumím a nemám peníze, o času nemluvím, ten má každý, je třeba se alespoň modlit.
    kromě toho je dobré nenakupovat výrobky firem, které podporují aktivity nepřátelské „prolife“.
    viz sponzoři labestra.

    http://www.planovanirodiny.cz/clanky/labestra

  7. BERAN píše:

    Příteli Felixi,

    kolega Ignáct Pospíšil se dopustil jen té hrozné věci, že vyjádřil svůj názor. Myslí si, že je potřebné, aby katolíci byli aktivní. Co je na takovém názoru vadného?

    Představme si to Vaše „nechat situaci dozrát, až se povolaní vyděsí, k čemu to jejich pasivitou dospělo“ důsledně. Sledujeme jistě všichni, k jakému otupení, zmatení rozumu vedou děti školy a mainstreamové sdělovací prostředky. Tak to nechme času, ať se chvíli obrábí ty duše.

    K čemu pak bude dobré eventuelní zděšení těch pár jedinců, když většina lidí bude poměry a jejich příčiny číst jazykem bez pojetí mravního zla?

    B.

    • cinicius píše:

      Kdyby šlo jen o „můj názor“, patrně by to ani nestálo za napsání. :-)

      • BERAN píše:

        Dobrá. :-) Názor „redakce“.

        Každopádně je to tedy prezentace názoru několika lidí z určitého kruhu.

        Víte, mám s bratrem Felixem jeden malý problém. Občas nepoznám, kde v jeho textu začíná a kde končí ironie. Bylo by vhodné, kdyby napsal přesněji a vážným tónem, jak si to stou pasivitou a jejími důledky představuje.

        Felixových názorů si cením, neboť je obecně pokládám za vysoce kvalifikované.

        B.

      • cinicius píše:

        Ani názor redakce. Ten okruh lidí je mnohem širší a ten názor je nevyhnutelnou praktickou aplikací katolického učení. :-)

  8. tlapka píše:

    Pokud Cinicus chce řešit problémy srdcem, pak to nebude mít nic společného s logikou.

    • cinicius píše:

      To je nesmysl, srdce není s logikou v rozporu, doplňují se.

      • tlapka píše:

        Určitě to není v každém případě. Rozdíl jejich úhlu nazírání může být 0-360 stupňů a musí se sčítat podle Vektorového počtu.

  9. […] svém článku Jak můžem pomoci hnutí pro-life? I aneb Nic neumím, nemám čas a nemám peníze jsem zmínil o tzv. Kruciátě. Tato iniciativa hnutí pro-life doznala v poslední době […]

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: