Modlit se nestačí

Na Gloria.tv jsem pod jedním příspěvkem (odstrašující ukázkou videa pro sexuální výchovu) zaznamenal smutnou stížnost jedné přispěvatelky na to, že odpor proti sexuální výchově slábne, že rezignují i věřící…

Dotyčná psala, že před 15 lety měla petice proti mnohem uměřenější verzi na 30 000 podpisů a že když se snažila získávat nové signatáře, získala pouze jednoho věřícího a tři nevěřící. Podle věřících je prý nejlepší se v tichosti modlit a vše se vyřeší. Drazí souvěrci, věřte mi, že opravdu nestačí se v tichosti modlit. Dokonce se odvažuji tvrdit, že takový postoj je hříšný a uráží Boha.

Když jsem na základce chodil do náboženství, učil nás otec Fratišek Heger. Byl to takový drobný starý pán, který nebyl zas až tak geniální učitel a až do 6. ročníku neměl učebnice a měl ve třídě buďto 4 nebo dokonce všech 8 ročníků (bylo to za komoušů), takže ani neměl moc šancí něco naučit, i kdyby byl pedagogický supergénius. Moc si toho z jeho hodin nepamatuji, ale jednu důležitou zásadu nám opakovaně zdůrazňoval a já si ji pamatuji dodnes:

„Když jde o něco důležitého, je naší povinností modlit se, jako by jen na Bohu záleželo, zda uspějeme, ale zároveň dřít, jako by žádný Bůh neexistoval. Bůh zde není na to, aby něco dělal za nás. Může nám pomoci a pomáhá nám. Ale není to žádný náš nádeník.“

Když dnes vidím, jak většina katolíků přistupuje k veřejnému životu, k důležitým tématům života společnosti a vůbec, mám někdy pocit, že při všech nedostatcích jsme měli v otci Hegerovi jednoho z nejlepších učitelů náboženství, jakého jsme mohli mít. Protože to nejdůležitější nám navzdory všem protivenstvím sdělit dokázal. Což se většinou nedaří ani dnes, v podmínkách mnohem lepších.

Ignác Pospíšil

K diskusím níže:

Duše a hvězdy poskytují na svých stránkách prostor k pokud možno svobodné a otevřené diskusi nad články a příspěvky, které čtenářům předkládají. Nemohou ovšem ručit za správnost diskuzních příspěvků, které také pochopitelně nemusí vyjadřovat názory redakce. Příspěvky obsahující nemístné vulgarity nebo urážky budou mazány.

24 Responses to Modlit se nestačí

  1. Hamish píše:

    Teorii „modlit se staci, angazovat je skodlive“ tu razi jisty Vaclav…

    • Paul Max píše:

      A jsme opět u toho Hamisch! Znovu opakuji: křížové výpravy mají ještě velkou budoucnost. Trapná líbivá pasivita a schovávání za modlitební zdi je nedostatečný způsob jak věci změnit. Vzpomeňte na Bohem darované císaře blahé paměti Ferdinanda II. a Ferdinanda III. Ti si poradili s ledasjakou kacířskou pakáží. Ekumenu, aggiornamento, koncilní dialog se světem a ďáblem jest nutno revidovat. Vyhraje ten silnější. Budou-li křesťané měcí a v hlavách demokraticky „vymytí“, těžko zvítězí. Máme už v podstatě 2 možnosti: buď si pořídit turban, nebo se ozbrojit a jít bojovat.

      • Felix píše:

        Já s Vám jistě nesouhlasím. Přece jen ale mám v hlavě sv. Ludvíka IX. krále. Byl v těch svých křížových výoravách tak pomýlený, nebo jinak byl svatý a to mu jen na svatosti neubralo? A na druhé straně mám v hlavě sv. Augustina, jak kolem zněly kanonády vandalů, kteří dobývali a i zcela dobyli a strašným způsobem, proti němuž je Taliban mírumilovným sdružením, vyvraždili veškeré obyvatelstvo a zatím tak navždycky zničili křesťanství v sev. Africe i v Augustinově Hippu. A sv. Augustin se modlil a ani prstem proti armádě vandalů nehnul. Zajímavé srovnání dvou světců …

      • Anton píše:

        No konečně to někdo taky řekne naplno, souhlas!

      • Hamish píše:

        Byl bych rad, kdybyste me jmeno sklonoval. Diky.
        Ja jsem tu nikdy nehovoril ve prospech pasivity. Mluvil jsem tu proti nerealnym, hospodskym recem.
        Povezte mi, za co pujdou lidé umirat? Za prava teplych, prava na potraty, multi-kulti spolecnost; nebo na druhe strane Cirkev nenavidenou, prolezlou pacifistickymi modernisty a z pohledu pohanu pedofily a uchylaky? Koho vyzbrojite a cim?
        Az to prijde, budu se branit. Ale prozatim odmitam fantasticke plany naivnich radobybojovniku za co vlastne.

  2. Felix píše:

    Já jsem se to neuměle pokoušel vysvětlovat různým lide už po dva roky, ale pořád jsem narážel na nepochopení. Teď vidím, že to byla moje chyba. V tomto článku je to řečeno přesně a srozumitelně, takže asi definitivně a trvale.
    ***
    Zrovna dneska jeden ghetoizující k trsání gheto vedoucí guru s širokým záběrem tvrdil o státních maturitách: Je to výborná věc. Ukáže se pravda. Já žádný, natož široký záběr působení nemám, tak to píšu jen sem pro těch pár, kteří to náhodou tady uvidí:
    – K první thesi: Státní maturity jsou centralizačí bolševická ohavnost. Vlastně ani za bolševiků tak centralizované nebyly. Je to sprosté porušení subsidiárního pravidla, hlásaného mnoha papeži. Ve školství centralizace absolutně nemá místo. Je to další krok do socialistického hrobu.
    – Ke druhé thesi: Pravda se neukáže. Tento předpoklad vychází z falešné domněnky, že centrum je lepší než jedinec, obec, region. Nejen že není, ale navíc je to korumpující. Budou mnohé korupšní aféry, mnohá protikorupční nová opatřední, stejně se to neuhlídá. Už vymýšlejte další protikorupční balíček.
    Celkově: píšu to vlastně jen pro těch pár nezghetoizovaných. Ty, kdo jsou v trsajícím ghetu, to nezajímá. Jejich zájmem je radovat se a jásat v ghetu, mimo ně držet hubu a krok.

    • Hamish píše:

      Die Frage ist, jestli svym vyclenenim z gheta nevytvarite dalsi gheto – tech z gheta vyclenenych :)
      Je to proste nesmyslna teorie inteligencnich nedochudcat.

  3. Lukáš Biskupický píše:

    K podstatě problému: „Stačí se jen modlit?“ zde přetiskuji velmi zajímavou ukázku, jaké odpovědi se dostalo paní Evě Čápové, známé bojovnici za ochranu nenarozeného života, když napsala českým biskupům, aby se více ozývali proti potratům a podpořili laické věřící:

    Vážená a milá sestro v Kristu,
    držím se zásady, a to celý život, tedy i za totality: žádné petice, žádné demonstrace a revoluce. Vím o jistém způsobu pro opravdové změny věcí: modlitba a půst, jak nás k tomu Kristus vybízí. I tak se dívám na Váš dopis svýma očima.
    Bůh Vám žehnej!

    Mons. Jan BAXANT
    biskup litoměřický
    ———————————————————-

    Zde odpověď Evy Čápové:
    Vážený pane monsignore,

    Jistě, modlíme se i postíme, ale zároveň vyjadřujeme svým postojem: Za co se modlíme a postíme.
    Náš Pán Ježíš Kristus se rovněž modlil a postil, ale zároveň, a to velmi demonstrativně vyjadřoval svůj postoj. Když bylo třeba, vždy konkrétním činem zachraňoval.
    K vymítání ďábla je třeba modlitby a postu, bez toho to nejde, ale bez exorcismu, což je akt vyhánění, rovněž ne. Obojího je třeba: modlitby, půstu, ale i jasného nesmlouvavého postoje. Vaše mlčení, váš nezájem (všech biskupů) o nenarozené vypadá jako kolaborace s tímto post křesťanským vražedným režimem. Nebesa musí nad vámi plakat!

    S pozdravem Chvála Kristu Eva Čápová

    Lukáš Biskupický: Podotýkám jen, že dávám za pravdu jednoznačně názoru paní Evy Čápové, který je v souladu s učením katolické církve (jako výhradní cestu půstu a modlitby si volí poustevníci či určité mnišské řády, nikoliv však biskupové, kněží a laici – ti musí být vidět i slyšet, samozřejmě též se modlit a posti, ale nejen to!).

    • Felix píše:

      To je komentář ostrý jako obtáhnutá břitva, dokonalý. Nejen texty, ale i podpisy. Je třeba jej číst znova a znova.
      Už jsem někde psal: Pane, prosím Tě, udělej to nebo zabraň onomu. Pán Ježíš: Co ke mně křičíš? Nač tě tam mám?

    • Felix píše:

      Přece mám připomínku: Vyskytlo se tam slovo „revoluce“. Čtenáři snad vědí, že i já považuji každou revoluci za něco hrozného až chorobně škodlivého. Revoluce = novotářství. Právě proti revolucím jsou namířeny kontrarevoluce, návraty. Tak i s komunistickou revolucí – ta tu trvala 40 let a v havlismu (jak jinak, když sám pan Havel nazval Velký listopad revolucí) v mnohém přetrvává -, tak i se sexuální revolucí. Beztrestné potraty jsou dílem Velké říjnové socialistické revoluce již od jejího počátku r. 1917 a sexuální revoluce je potvrdla jako trvalý revoluční výdobytek.

  4. Felix píše:

    Ještě jsem si všiml, že paní Čápová mluví o vymýtání ďábla. Tu je třeba říct, že u posedlého chlapce Mk mluví jen o modlitbě, nikoliv o postu, Mt na paralelením místě sice mluví jak o modlitbě, tak o postu, ale Nová Vulgáta celý verš vynechává a v mešní liturgii se nečte. Je to podobné, jako byli dříve „služebníci neužiteční“, dnes je překládáno jen „služebníci“.

  5. Jarda píše:

    Co je na tom videu tak děsného?
    Jo; aha. Mluví se v něm o sexu!

    • cinicius píše:

      Celkové pojetí, absence klíčových sociálních a etických hledisek, vynechání metod přirozeného plánování rodičovství. Pro začátek…

      • Znaimer píše:

        Čili v tom videu chybí katolický katechismus. To jste mohl říci rovnou. Nicméně proč by sekulární autoři měli do výukového materiálu pro většinově sekulární a postkřesťanskou společnost vkládat náboženskou výchovu… ? To by bylo z jejich pohledu zcela nemístné.

      • cinicius píše:

        @Znaimer:

        1) PPR není záležitostí katechismu, ale uznávaná a účinná kontrola porodnosti, která je dokonce i od WHO brána jako regulérní alternativa antikoncepce… Vynechání i pouhé zmínky o tom, že existuje, je navýsost ideologické pokřivení výkladu (samozřejmě, na PPR farmaceutický průmysl nevydělá)

        2) vy máte pocit, že sociální a etická hlediska jsou věcí jen a pouze katechismu? Tak to je mi Vás líto. Z mého pohledu je naprosto nemístné učit o klíčových etických a sociálních tématech za vynechání sociálních a etických rozměrů…

  6. Václav píše:

    Jistý Václav nikdy neříkal že je škodlivé se angažovat. Václav je nešťastný z toho co všechno je nabalené na dobrou myšlenku a co od ní pravděpodobně odrazuje věřící i nevěřící a dělá z ní kontroverzní a okrajovou záležitost. Těžko se dá očekávat že bude katolíky přitahovat něco co organizují lidé kteří otevřeně, bezohledně a z mého pohledu naprosto bezdůvodně útočí na církevní otce i křesťanské politiky a sežrali by zaživa každého kdo se k tomu nepřidá. Nemám nic proti tomu jestli chce někdo využít toho že svatý otec povolil mimořádný ritus a má rád latinský jazyk ale jestliže tvrdí že ten kdo provozuje řádný, poslouchá svatého otce a biskupy a není na ně sprostý není katolík tak může těžko počítat s masovou účastí katolíků na akcích které organizuje. Každý krok našeho života je nejlepší konzultovat s Pánembohem a modlit se aby naplnil svou vůli a ne naší a se svým zpovědníkem. Demonstrovat bez Boha a proti církvi mě nepřitahuje. Poctivé ateisty zas může odrazovat podpora neonacistických organizací a lidí jako je třeba pan Železný nebo paní Bobošíková.
    Jestliže se chceme angažovat politickou cestou tak bych radil podpořit KDU-ČSL a nedopřát sluchu účelovým politickým lžím. O to bych chtěl požádat zejména mladé křesťanské demokraty. Aby dělali to kvůli čemu jejich organizace vznikla a co mají jako hlavní náplň na internetovému odkazu. Předpokládám že většina z nich to dělá, jinak by to tam asi neměli ale každá ruka k modlitbě a práci je dobrá. Bez KDU stejně v lepším případě skončí a v horším ještě předtím poslouží k šíření zla a diskreditaci křesťanství a zruší je ti kteří je použijí. To jak se chovali k nebožtíku panu Bendovi v podobné situaci budiž každému varováním. Tou dobou měla Lidová strana potřebný kredit a podporu pravicově smýšlejících ateistů. Nebylo ani politicky vhodné a možné otevřeně napadnout zjevné a všeobecně známé mučedníky a disidenty
    Pan Ignác Pospíšil tu nedávno začal eliminovat věci které jsou s křesťanským serverem neslučitelné. Chtělo by to aby podobnou vůli a odvahu měli i organizátoři podobných akcí a aby zkusili přehodnotit své cíle a priority. Zvážit jestli je vhodné se spojovat s jistými lidmi a organizacemi a chovat se přitom jak antiklerikální populistická strana. To že účel světí prostředky nepochází od Ježíšových tovaryšů ale od jejich nepřátel. Kromě toho je pravděpodobné že se budou v takové věci angažovat i Boží nepřátelé a zneužívat jí k vyvolání svárů a pošpinění představy o Bohu a církvi v očích věřících i ateistů. Řekl bych že se už dávno stalo.

  7. Václav píše:

    To Znaimer : Snad by se alespoň přeci jenom mohli zmínit a přirozených metodách plánování rodičovství i o tom že to že někdo v 9 nesouloží ještě neznamená že je úchylný nebo méněcenný. Stejně jako o tom že kondom je velice tenká a křehká ochrana z hlediska nákazy a až z něho zůstane během aktu jen zesílený kroužek tak bude pozdě bycha honiti. Vzhledem k předchozím útokům na církevní školství a mnoha účelovým lžím o zneužívání dětí katolickým kněžstvem předpokládám že nás brzo čeká pokus o pedofilní revoluci. Vždycky byli v takovém případě bezprostředně předtím obviněni kněží. Při propagaci manželské nevěry, nezávazného sexuálního života i sodomie. Opravdu byste chtěl aby něco takového potkalo Vaše děti nebo abyste byl jednou závislý na bývalých obětech pedofilie ? Pravděpodobně by Vám udělali eutanázii podstatně dřív. Bez Vašeho souhlasu nebo by Vám udělali ze života takové peklo že byste raději souhlasil.

  8. oslik píše:

    K textu upřesňuji, že není pravdou, že byla koncepce MUDr. Brzka před 15 lety „mnohem uměřenější verzí.“

    Ten dojem vznikl tím, že ji tehdy prosazovala Lidová strana (ministrem školství byl předseda KDS Ivan Pilip), jejíž představitelé pochopitelně mlžili a vydávali koncepci za slučitelnou s křesťanstvím. Ve skutečnosti není mezi tehdejší a současnou koncepcí a brožurkou téměř žádný rozdíl.

    Jen si v moderní verzi dovolili některé méně domyšlené formulace, doporučili oplzlejší hry (ale různé praktické ukázky měly být i tehdy) a je v ní více akcentována genderová ideologie.

    Velmi doporučuji článek bývalé mluvčí VORPu Elišky Štaudové v RC Monitoru 22/2010, ve kterém velmi otevřeně a z první ruky líčí historii VORPu:

    Click to access MONITOR-2010-22.pdf

    Je to na straně 6.

    • cinicius píše:

      Víš, Oslíku, já netvrdím, že byla „přijatelná“, ale že byla „mnohem uměřenější“, právě o to „JEN“, které mi přijde docela vzrostlé… :-)

  9. […] názor:https://cirkev.wordpress.com/2010/09/04/modlit-se-nestaci/ Velmi srozumitelné a poučné video o tom jak protestují věřící pravidelně na ulicích Ukrajiny proti gender a juvenilní justici. Videozáznam:http://cs.gloria.tv/?media=97070 Texty v češtině: http://www.community.org.ua/czletters.html Angličtině: http://www.community.org.ua/letters.html Ukrajinštině: http://www.community.org.ua/ukrletters.html Stručně: Z EU dovezli úplatek 14 milionů euro a pak 630 milionů euro, aby se zavedly na Ukrajině už letos tyto fanatické zákony. Viz 14 min, 30 sek. Zločin gender a juvenilní justice Co znamená gender? Co se skrývá za slovem gender? Na Ukrajině se gender prezentuje jako rovnost lidských práv, ochrana dětí a rodiny. A to je lež! Ve skutečnosti nejde o ochranu dětí a rodiny, ale o opak – zničení rodiny. Gender ideologie tvrdí, že člověk se rodí oboupohlavní a prý si může vybrat, jestli je mužem či ženou. A to je kolosální lež! Krátce řečeno, jde o ztrátu rozumu. Muž už není mužem a žena ženou. Navíc se občan může se svým požadavkem obrátit na úřad, aby mu do občanského průkazu i všech dokumentů napsali, že už není pan Ondřej, ale paní Ondřeja. Paní Ivana se také reinkarnuje v pana Ivana, což je také oficiálně zaznamenáno. Co je to juvenilní justice? Juvenilní justice prakticky nedovoluje ani rodičům ani učitelům vychovávat děti podle zdravých zásad. Jde o zavedení nových zákonů, které dají neomezenou moc pracovníkům juvenilní justice. Ti budou prosazovat novou, nadnárodní „rodinnou politiku“. Pracovníci juvenilní justice budou navádět děti, aby skrze tzv. horkou linku žalovaly na rodiče, pokud by jim chtěli v čemkoli zabránit (udavači po vzoru Pavla Morozova). http://video.community.org.ua/cz/video/ […]

  10. […] k opozici k pozemskému úsilí. Naopak, je s ním spojena. Jak jsem už psal ve svém článku Modlit se nestačí – Bůh není náš nádeník, abychom my se jen modlili a on makal za […]

  11. […] svém starším článku Modlit se nestačí jsem připomínal jednu klíčovou zásadu, která je katolicismu vlastní: „Když jde o něco […]

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

%d blogerům se to líbí: