Malý slovníček tradice

Na Facebooku se odehrála zajímavá diskuse, která mi připomněla, jak v zoufalé situaci je církev pokud jde o vzdělání věřících i kléru a tu absurdní nenávist proti tradiční liturgii, kterou věřícím i kněžím naočkovali liberální ideologové. V tomto případě se obojí profláklo do takové míry, že to už zahrnuje i určitou porci absurdní komiky.

Na počátku bylo jedno video, které kolovalo po Facebooku, konkrétně tohle:

a komentář k němu:

FSSP transform a modernistic free-standing altar into a very beautiful High Altar. The church that this took place in is in France and is now operated by the Fraternity of St. Peter. The complete time for this „Altar-ation“ was just about 15 minutes!

A nyní k tragikomedii, která se odehrála pod tímto odkazem u jednoho nejmenovaného uživatele Facebooku. Pod videem se rychle srotila zajímavá skupinka debatérů vyznačujících se sice téměř nulovými znalostmi tradičního křídla církve, zato však zapálenou nenávistí k němu. Následovala diskuse o těch proradných exkomunikovaných odpadlých lefébvristech z mimořádně podezřelého spolku FSSP.

Chápu, že v tématu evidentně nevzdělaná laička může nechápat rozdíl mezi termíny tradicionalista – lefébvrista – FSSP – FSSPX, i když se znalostmi na úrovni „lefébvrista = každý, kdo jeví zájem o tradiční mši“ by člověk očekával přece jen určitou zdrženlivost. Že podobnou úroveň znalostí, jen trošičku vyšší, vykazoval i další horlivý účastník diskuse – dominikánský kněz, už vnímám jako velice smutný doklad toho, jak moc upadla dominikánská vzdělanost.

Nejvíce mne ale dostalo prohlášení onoho dominikána, že „Kdyby církev fungovala, jak o tom stále hovoří FSSP, byla by už na stole oficiální exkomunikace všech, nejen těch kdo ve FSSP jsou, ale i Těch kdo s nimi spolupracují a chodí na jejich mše.“ Je to pitoreskní nejen protože si řečník zjevně plete FSSP a FSSPX, ale předeším protože v dané diskusi si s takovýmito postoji notoval s jedním z nejznámějších českých propagátorů a stoupenců německo-rakouského odpadlického hnutí Wir sind Kirche! Jak by asi ve fungující církvi dopadl ten? :-)

Nyní slíbený slovníček tradice, zjednodušený pro naprosté laiky:

Tridentská mše – mimořádná/stará forma vysluhování římského ritu. Podle motu proprio Summorum pontificum mají kněží a biskupové oblastí, kde si ji věřící žádají, udělat maximum proto, aby jim byla poskytnuta.

Tradicionalista / tradiční katolík – milovník tradice a tridentské mše. Tradicionalistická (dle mého soudu vysoce pozitivní) orientace je zcela legitimní a nezávadná a z hlediska církevních zákonů a katolické víry nezakládá žádný důvod ke znepokojení.

Kněžské bratrstvo sv. Petra (FSSP) – legitimní a oficiální tradicionalistický seminář a tradicionalistická kněžská společnost žijící ve shodě s celou církví. Návštěva jeho akcí je z hlediska církevních zákonů a katolické víry zcela bezproblémová.

Kněžské bratrstvo sv. Pia X. (FSSPX), tzv. lefébvristé v užším slova smyslu – společnost tradicionalistických katolických kněží založená arcibiskupem Lefébvrem. Vztahy s oficiálními strukturami katoliké církve jsou napjaté, v současné době ale probíhají oficiální jednání, která to mohou změnit. Podle oficiálního postoje úřadů katolické církve jsou její kněží a biskupové suspendováni „a divinis“, což tito nerespektují. Jimi vysluhované svátosti jsou samozřejmě platné. Návštěva akcí pořádaných FSSPX může být vnímána kontroverzně, ale pokud autor ví, zodpovědné církevní úřady neshledávají v takovémto jednání žádný důvod k ukládání církevních trestů.

Lefébvristé – pejorativum zahrnující v užším slova smyslu kněze FSSPX, v širším i příznivce bratrstva navštěvující jeho akce.

Ignác Pospíšil

K diskusím níže:

Duše a hvězdy poskytují na svých stránkách prostor k pokud možno svobodné a otevřené diskusi nad články a příspěvky, které čtenářům předkládají. Nemohou ovšem ručit za správnost diskuzních příspěvků, které také pochopitelně nemusí vyjadřovat názory redakce. Příspěvky obsahující nemístné vulgarity nebo urážky budou mazány.

116 Responses to Malý slovníček tradice

  1. Miroslav Kratochvíl píše:

    Mně přijde nevhodná definice tradicionalisty. Modernistu bych také nedefinoval jako katolíka žijícího dnes (v moderní době). Tradicionalismus je prakticky stejně odsouzený jako modernismus.
    Pokud bych mermomocí chtěl nějak označit „milovníka tradice a tridentské mše“, označil bych ho „tradičním (katolíkem)“.

    • cinicius píše:

      Teoreticky máte pravdu, ale v tomto smyslu ty termíny dnes skoro nikdo nepoužívá. Slovníček reflektuje to, že když se dnes řekne tradicionalista, myslí tím tradičního katolíka, ne přívržence tradicionalismu ve smyslu, který zmiňujete (pokud si tykáme, tak sorry, nějak si nemohu vzpomenout). Naproti tomu modernistou se i dnes myslí přívrženec modernismu.

      • Miroslav Kratochvíl píše:

        Ok.
        Jinak si tykáme. :-)

      • Hamish píše:

        Tradicionalista – integrista.
        Je pravda, ze dnes je vyznam posunuty, ale to nic moc nemeni na faktu, ze jen diky nevzdelanosti tech modernich, kteri integristy povazuji za exoty a mají potrebu je nejak vyclenit, oznacit, separovat. Ze na tuto hru pristoupili i mnozi integriste (z pychy, pocitu nadrazenosti, nebo nevim ceho), je smutne, ale stejne to nelegitimuje pojem „tradicionalista“. Ja jsem se tak nikdy neoznacoval, ac tebou stanovene podminky splnuji.
        Je jasne, ze nejak se to oznacit musi, protoze nenavistniku (zel casto z hlouposti, nevedomosti a nezajmu o vlastni viru a Matku) je dost, ale chtelo by to, myslim, trochu korigovat.
        Ale to jen tak na okraj. Zily mi to netrha.

    • Antal89 píše:

      Já vždycky užívám pojmu člen (nebo zastánce) Katolické Tradice. Také nerad slyším pojem tradicionalista, protože se to snadno plete s těmi, co zavrhli již Vatican I.

  2. karmelita píše:

    To video bylo nádherné!!! Jak vynikl rozdíl mezi skutečným oltářem – jak by měl vždy vypadat – a mezi holým zednářsko-protestantským tzv. „obětním stolem“ – kdo má oči k vidění, ať vidí! Rozdíl mezi skutečnou liturgií a lidskými vymyšlenostmi na takovém krátkém názorném srovnání přímo bije do očí!
    Takové video si zaslouží šířit – pokud má někdo jen drobet dobré vůle, musí pochopit…v církvi je bohužel řada obalamucených a svedených, navíc ještě se mylně domnívajících, že mají zásluhu poslušnosti!…
    A mladší ročníky nádheru tridentské mše už ani nezažily, jen bezdůvodné nadávání na ni. Šířit, vysvětlovat, šířit, vysvětlovat :-)

    • cinicius píše:

      Já bych se zdržel tak tvrdých výrazů o obětním stole. I když se mi taky moc nelíbí.

    • pavel-v píše:

      Všeobecné pokyny k Římskému misálu:

      „299. [262.]
      V kostele má být obvykle pevný a zasvěcený oltář; má být postaven odděleně od stěny, aby se kolem něho mohlo snadno obcházet a mohla se na něm slavit mše tváří k lidu; vyžaduje se to všude, kde je to možné. Oltář má být na takovém místě, aby byl skutečně středem, takže se k němu přirozeně obrací pozornost celého shromáždění.“

      Pane Karmelito, potřebujete se dovzdělat (to se může stát i tradičním katolíkům), nebo aplikovat tu proklamovanou poslušnost i na sebe.

      Anebo jsme my obyčejní katolíci ti obalamucení a svedení. Jo, papež nás určitě balamutí…

      • Pius píše:

        Ne papež, ale msgre. Bugnini.

      • pavel-v píše:

        Pius:
        Konspirační teorie, ty tu ještě chyběly.

      • Hamish píše:

        Pavle, a co takhle nejaky dokument DVK, kde se pise, ze tyto zmeny mají byt. Byl by?

      • pavel-v píše:

        V Sacrosanctum concilium není seznam konkrétních změn, jenom principy pro následující reformu.

      • Hamish píše:

        Aha.
        A ty principy rikaji něco o tom, ze ma byt vytvoren novy ritus, CELA mse ma byt v narodnich jazycich, kanon recitovan nahlas, slouzeno celem k lidu, latina eliminovana, choral vyrazen na x tou kolej, mrizky vyhazeny, prijimani podavano ve stoje, nebo dokonce na ruku, ministrantky, atd. atd.
        Nedavno jsem se bavil se jednim knezem a ten mi sdelil, ze jisty stary, devadesatilety pater mu plakal na rameni, kdyz vzpominal na zavadeni noveho ritu. Jak se lidé bourili. Jak ho nechteli.
        Pro koho se vlastne tento ritus (privlastek si odpustim) tvoril? Kdo ho chtel, kdyz v koncilovych dokumentech o novem ritu neni ani slovo?
        Odpoved je jasna – nekteri ouradove u zeleneho stolu. Ti, kteri nikdy nebyli v pastoraci.
        Je to smutna kapitola:(

      • Pius píše:

        Pavle, nic ve zlém, ale jestli ty plody nevidíte, tak jste zoufalec.

      • neab píše:

        Tohle v těch principech bylo taky?

      • cinicius píše:

        @Neab: Ach jo. A takovej to byl hezkej večer… Tak si zlepším náladu alespoň takto:

      • Pius píše:

        Panna Maria při (uznaném) zjevení v Akitě v r. 1973 řekla:
        „Činnost satana pronikne až do nitra Církve. Kardinálové povstanou proti kardinálům, biskupové proti biskupům. Kněží, kteří mne ctí, budou v opovržení a napadáni svými spolubratry, kostely a oltáře budou zpustošeny. Církev bude plná těch, kteří přijímají kompromisy, satan bude vykonávat nátlak na mnoho kněží a posvěcených osob, aby opustili službu Pánu…“

        To je taky konspirační teorie, Pavle?

      • pavel-v píše:

        Pius:

        Zkuste číst i něco jiného než časopis Světlo.

  3. Díky za další kvalitní článek. K tomu jen pár slov: „Tradicionalistická (dle mého soudu vysoce pozitivní) orientace je zcela legitimní a nezávadná a z hlediska církevních zákonů a katolické víry nezakládá žádný důvod ke znepokojení.“ K tomu ale zcela jednoznačně říká Svatý otec: „V dějinách Liturgie je růst a pokrok, ale žádný zlom. Co bylo posvátné pro předcházející generace, zůstává posvátným a velkým i pro nás, a nemůže být znenadání zcela zakázáno nebo dokonce pokládáno za škodlivé. Všem přinese dobro, bude-li uchováváno bohatství, které vyrostlo ve víře a v modlitbě Církve, a dá-li se mu správné místo.“ (http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=8047)

    • cinicius píše:

      Nevidím rozpor…

      • -tn- píše:

        Myslím, že šlo spíše o vhodné doplnění slovem papeže než o vyhledávání rozporu a je dobře, že ten odkaz zde je. Byl bych ho přiložil rovněž, aniž bych tím chtěl jakkoli umenšovat hloubku Tvého vzdělání, kterého si osobně velmi vážím.

      • cinicius píše:

        @TN: Proti doplnění nic nemám, ale mate mne to slůvko „ale“.

    • cinicius píše:

      Jinak samozřejmě souhlasím, že bez tradice není církev. Ovšem je zde spor o to, co je ta tradice, respektive co patří k té závazné a zachováníhodné tradici a co je měnitelné a reformovatelné. „Tradicionalisté“ chápou závaznou a uchováníhodnou tradici podstatně šířeji než „konzervativci“. O liberálech raději mluvit nebudu…

    • Hamish píše:

      Hermeneutika kontinuity.
      Neslyset obcas kazani Velkeho humanisty, skoro si myslim, ze je Svaty Otec opravdu … radsi autocenzura.

  4. Omlouvám se, byl to můj první komentář na tomto webu a pojmem „Název“ jsem pochopil jako název příspěvku. „Můj název“ není Bez tradice není Církev, ale P. Vlastimil Vojtěch Protivínský :-)) Všem přeji požehnaný den. http://www.jejkov.cz

    • Lukáš Biskupický píše:

      Vítejte zde, vážím si Vás, že se zastáváte tradice. S radostí vítám, že i v Třebíči se po 40 letech bude sloužit tradiční mše svatá (P. Damián Nohejl). Nevíte, kde všude na jižní Moravě (v brněnské diecézi) je možnost zúčastnit se tradiční mše svaté? Slyšel jsem, že znojemští dominikáni ji slouží, ale o ničem jiném nevím…

      • Antal89 píše:

        Bude nejspíš bývat i v Brně. Zatím se občas slouží u Minoritů v Loretě. Zrovna tento pátek v 18 hodin ji bude celebrovat P.František Juchelka.

  5. Jakub píše:

    Vidíte, je se zase často setkávám s tím, že bývají zaměňováni „lefébvristé“ a sedisvakantisté.

    • cinicius píše:

      Pravda, to heslo by možná taky neuškodilo: sedisvakantisté – jdou ještě mnohem dál než tradicionalisté a zastávají názor, že papežové (tuším od Jana XXIII:, ale možná jsem se trochu sekl) jsou nelegitimní, načež následují dvě možnosti – a) papež prostě není, b) volí si „papeže“ vlastního. Možná to neříkám úplně přesně, ale tak nějak to je. Pokud ne, opravte mne, narozdíl od hesel v článku si úplně jistý nejsem. Každopádně je třeba si pamatovat, že sedivakantista není tradicionalista, všichni tradicionalisté Benedikta XVI. jako právoplatného papeže uznávají.

      • oslik píše:

        To by bylo určitě dobré doplnit do toho článku.

        Ale nejsem si jistý, že se sedesvacantisté nepovažují za tradicionalisty. Je možné, že tradicionalista je širší pojem, který zahrnuje též sedesvacantisty. Mám alespoň dojem, že jsem se s tím v nějakých amerických (informovaných) pramenech takto setkal.

      • Jakub píše:

        Co čtu články ze severoamerického prostředí, tak třeba Hutton Gibson, který rozhodně Benedikta XVI. jako papeže neuznává, se sám označuje jako tradiční katolík a je tak i, stejně jako řada jiných sedivakantistů, označován.

        Wikipedii moc nemusím, ale tohle vysvětluje vcelku dobře: http://cs.wikipedia.org/wiki/Katolick%C3%BD_tradicionalismus#Typy_tradicionalismu

      • cinicius píše:

        @Jakub: No, oni jsou tradicionalisty do značné míry stejně jako jehovisté křesťany. Je to prostě hodně sporné zařazení a navíc: v ČR pokud vím žádná významná přítomnost sedisvakantistů není a proto není důvod brát tento náhled v potaz. Když řekne „tradicionalista“ Čech, je nanejvýš nepravděpodobné, že by měl na mysli širší pojetí… Jo v USA je to složitější.

  6. Podiven píše:

    Tak nám byl v neděli při mši sv. v Chabařovicích představen nový ústecký farář, někomu již dobře známý pater Hurt. Po mši jsme byli pozváni na besedu, při níž nám předestřel své plány (chtěl by především postavit na nohy skomírající či již zesnulé vysokoškolské spolčo). Hned na úvod ovšem varoval před dogmatickými tradicionalisty, kteří se nám teď hrozně rozmáhají, a přirovnal je k Dělnické straně, protože prý, stejně jako ona, nabízejí jednoduchá řešení. Slíbil, že pozve profesora Halíka a doporučil knihy Anselma Grüna o managementu. Chtěl by se taky věnovat „mužské spiritualitě“ a podobně žhavým tématům. Nakonec všechny přítomné odkázal na signály, facebook a icq, že bude vděčný za zpětnou vazbu.
    Napsali jsme mu se ženou, že se nás to navážení do tradicionalistů dotklo a neodpustili jsme si poznámku, že některé názory pánů Halíka, Grüna a Rohra považujeme za problematické.
    Odpověděl, že má problém s „vlastníky jediné pravdy“, kteří si myslí, že jsou chytřejší než jejich bližní, včetně Halíka , Grüna a Rohra. Na naše další, „vysvětlovací“ vzkazy již nereagoval…

    • cinicius píše:

      Upřímnou soustrast všem ústeckým katolíkům. :-(

    • neab píše:

      Dle mého názoru je diskuse s těmito typy lidí zbytečna. Jejich hlásání je neslučitelné s naukou Církve a proto je obcování s nimi nedovolené (ne proto, že by bylo nutno se fyzicky vyhnout všem heretikům, ale proto, že se tím člověk vystavuje nebezpečnému ideologickému ovzduší, uražejícímu našeho Pána Ježíše Krista tím, že dotyčný hlasatel vystupuje sice jako Jeho přítel, ale Jeho učení popírá a převrací).
      Účast na takovém spolču (ví-li se předem, co se na něm praktikuje) je dle mě nedovolena.

      • jjstodola píše:

        Leda že by to spolčo chtěl nějaký tradicionalistický majitel jediné pravdy vnitřně rozvrátit, tedy obrátit alespoň nějaké zúčastněné.:-)

      • neab píše:

        „Mně nějak uniklo, že Anselm Grün píše o managementu. To mám zásadní mezery!“

        Máte slabý duchovní život, musíte zajet na hlubinu! Pak objevíte mnoho, co jste dosud ani v Bibli sv. neviděl.

    • jjstodola píše:

      Tak to má do mosteckého Rotary Clubu coby kamenem dohodil.

      • oslik píše:

        Mně nějak uniklo, že Anselm Grün píše o managementu. To mám zásadní mezery!

      • neab píše:

        Však by ten majitel byl rychle smazán. Je ale fakt, že mazání majitelů pravdy hledači a nenalézači pravdy v některých duších probouzí touhu po následování smazaného.

      • pavel-v píše:

        oslík:

        V Brně u sv. Augustina měl nedávno A. Grun přednášku „Time management jako duchovní problém“. Ale nestihl jsem ji… No jo, asi mám duchovní problém. :-)

      • pavel-v píše:

        jjstodola:
        Zase se chováš jako „ultras, mladý bojovník a farizej“? :-)

      • jjstodola píše:

        „Zase se chováš jako „ultras, mladý bojovník a farizej“?“

        Já? Dycinky!

    • Hamish píše:

      Jen pockejte, az vam misto sve prazdne mozkovny (tedy jedno zubate kolecko se v ni otaci, to zas jo), zacne chrlit citaty z nejruznejsich zdroju, ktere CTRL-C -> CTRL-V vyhledal na netu :)
      Ale mám radost. Zrejme ho integriste dost berou. Treba se obrati, pan Inigo.

    • pavel-v píše:

      Tak asi jezdit do vedlejší farnosti…

      • neab píše:

        Všude je to skoro stejný, bratře. Jen tam u vás kvete pravověrnost, kázeň a příkladnost života.

      • jjstodola píše:

        U nás na Moravě docela jo. Tedy tam, kam chodím. A to je dohromady asi 5 míst, shodou okolností všechno jsou řeholníci: dominikáni, kapucíni, minorité, petrini a pozor – salesiáni, což je má ofiko farnost. Náš farář otec František SDB kromě toho, že moc nezpovídá a nemá rád děti, dbá na liturgii a kázeň. Ze všech nejradši mám petriny.

    • Hurt píše:

      Já mám zase problémy s Hurtem. Tento člověk se zcela otevřeně chlubí svým členstvím v Rotary klubu.
      Je to nedovzdělaný graduovaný nýmand, kterého zřejmě co vím z doslechu pro neposlušnost dohodou „vyhodili“ od jezuitů. Rád žvaní o ničem a protože to duní a je to takové všeobecné, vysloužil si označení UHO (univerzální hnědá omáčka).

      • Josef Hurt píše:

        Že bych měl jmenovce v řadách této skupiny bojovníků? Nebo snad censor tohoto webu nepostřehl tón tohoto výlevu a jakousi snahu o zajímavost svého příspěvku i podpisu?

      • Jakub píše:

        Nejde nejspíš o jmenovce, ale do pole „Název (vyžadováno)“ někdo vyplňuje název příspěvku, jiný zas své jméno.

      • Omyl píše:

        Jmenovce ne. Ale název měl být „Hurt“ a ono to tam samo přidává „napsal“.

  7. Podiven píše:

    Však jsme se tam ani nechystali… (a byli jsme fest lanařeni…) :-)

    • neab píše:

      Jasně, zase je fajn, žes to sem napsal, aby nikdo nepodlehl, až bude sám lanařen. .-)

  8. Kristýna píše:

    Jaj, tedy Podivenovi, při vší tragice se musím hrozně smát, to je teda úděl! (A teď na rýpací a žertovnou notičku: Třeba vás Pánbůh chce vyhnat na pravidelnou tradiční mši, jestli ještě nechodíte. Zrovna jsem se dívala na mapy a do Litoměřic to máte asi 20 a do Prahy jen 90 kilometrů! :-D)

  9. Podiven píše:

    Naštěstí, k Inigovi ani k Šimáčkovi na kolo – kolo mlýnský nemusíme, jezdíme do Chabařovic k pateru Voleskému na sice NOM, ale bez kašpařin…

  10. Anton píše:

    A co zkusit P.Valíka, ten přece v Leitmeritz slouží tradičně, pokud vím.., o jeho pravověrnosti netřeba mít pochyby, to na beton.

    Anton.

    • Kristýna píše:

      Tradičně přes týden, k nepoznání přešitý NOM v neděli, alespoň pokud je mi známo.

    • :) píše:

      Otec Valík slouží Mši sv. úchvatně, alespoň co mohu posoudit ze svého subjektivního pohledu. Ta láska ke Kristovi oběti, soustředění, žádný úprk vpřed, aby už to odříkal, zároveň žádná zpomalotina, každá slabika v latině poctivě vyslovovaná… Svatý kněz. Škoda, že působí v takovém konci světa jako jsou Počaply.

      • pan Contras píše:

        Každou neděli v 16:00 jsou mše nikoliv v Počaplech, ale v Litoměřicích u sv. Jakuba (Dominikánský kostel bez hoblponku). Doprava od Prahy: vlak každé 2 hodiny s přestupem ve Všetatech, od Ústí taky každé dvě hodiny. Do Počapel se v týdnu dá dostat tak, že se paterovi zavolá a on přijede, nebo je to zhruba 8 km pěšky z Lt. Čím větší podpora bude, tím hůř to budou moci zlikvidovat.

  11. Kristýna píše:

    Tož teď nevím, zda se modlit, aby p. Voleský začal dělat kašpařiny, nebo aby začal s tradiční mší sv. Ačkoli… to vlastně není tak těžká volba. :-)

  12. Antal89 píše:

    Neo máš v tom s tím odbíháním od excesů ke klidu pravdu. Vzhledem k tomu, že člověk jak stárne a vypadávají mu po dvacítce vlasy, tak chce klid i při té mši sv. Takže jsem proto neskonale rád, že mohu nyní opustit s klidným svědomím po 20.září svou farnost, zabydlet se opět v Olomouci u Dominikánů a teď již každou neděli moci k nim jít na dominikánský ritus, kam to mám vzdáleno přes chodbu a jedno schodiště. :)
    Už jsem možná v tomto směru měl zmoudřet už dávno, ale loni přeci jen byla ještě jiná doba a možností nebylo tolik. Proto vzkazuji Podivenovi: Nebojte se jít na tradiční mši sv., i když je od vás daleko! Ten duchovní klid, který za to stojí je s NOMem mnohdy nesrovnatelný (i když i důstojně sloužený NOM může přinést alespoň menší duchovní užitek).

  13. Louie píše:

    V Usti nad Labem se pravidelne take slouzi reckokatolicke mse.

  14. Podiven píše:

    Anton:
    Patera Valíka známe, je to skvělý člověk! Byli jsme v Počáplech na jeho mši a skoro nebylo poznat, že je to NOM… :-)

  15. karmelita píše:

    Díky přispěvatelů Pius, Hamish a Nea. Přesně tak, jak to komentujete, to bylo v mém příspěvku míněno. Dokumenty II. VK mám dávno přečtené, donutila mne k tomu jedna církevní akce, na níž tajně vysvěcený kněz navrhoval, že bychom tedy mohli přistoupit i k liturgickým experimentům… -ano, čtete to dobře! To mě rozpálilo do běla; můj kometář k návrhu tehdy byl, že experimentovat s posvátnem je krajní opovážlivost a nakonec z toho (netvrdím, že právě kvůli mně) nějak naštěstí sešlo. Ale ten pán se při svých návrzích také oháněl závěry (a duchem) II. VK :-(

  16. Podiven píše:

    V nedělních zajížďkách za tradiční mší nám bohužel brání jisté důvody ryze praktického charakteru…

  17. Josef Hurt píše:

    Milí bratři a sestry díky za reklamu. Vidím, že věnujete hodně času a péče modlitbě a úvahám o svých bližních, kteří nesouzní s vaším jediným správným pohledem na církev a její život. Podiven asi nebyl příliš v neděli koncetrován na besedu ale na své výhrady a zjednodušování, které právě vytýkám těm, kteří tvoří jak se zdá komunitu posledních moudrých na tomto světě.
    Pro jeden z pohledů na poslední moudré:
    O jochovatění křesťanů
    http://umlaufoviny.com/www/res_publica/Redakcni_system/index.php?clanek=693

    • cinicius píše:

      Tenhle přihlouplý pamflet je na nic, měl jste připomenout, jak jste na Signálech doporučoval „novodobého učitele církve“ Anthonyho de Mella a jak jste se pak vrhnul na ty drzé „majitele jediné pravdy“, co si dovolili protestovat s poukazem na to, že Kongragce pro nauku víry označila jeho učení za neslučitelné s katolickou vírou…

      • Hamish píše:

        A jeste protikobylkovou sit pro ty, jimz v argumentaci nestacim :)
        Kdepak pan rotary!

    • jjstodola píše:

      Vida příležitostný publicista sleduje tento web. Asi proto, aby se něco přiučil o publicistice. Možná že už pochopil, že publicistika nespočívá v kopírování a vkládání obskurních názorů ještě obskurnějších lidí, kteří se pohybují na internetu.

    • Jakub píše:

      „A nyní nastupuje v její republikánské variantě tvrdý populismus téměř xenofobního typu (Glenn Beck, Sarah Palin a další). Jejich mediálním kanálem je nechvalně známá TV jménem Fox News. Srdce této mediální lišky bije pro extrémní republikánské a křesťanské názory (tzv. hnutí „Tea party“)“

      Pane Hurt, to, co jste napsal, je tak neuvěřitelně povrchní hovadina, že okamžitě cítím potřebu se Tea Party zastat. Napíšu Vám, proč nemáte pravdu. Tea Party zcela politicky odstřelila řadu vrcholných a mocných politiků z establishmentu Republikánské strany a to proti vůli vedení strany. Přesně ty, které mocné společnosti podporovaly. Jména jako Lisa Murkowski, Arlen Specter, Trey Grayson, Bob Bennett a mnohé další nahradili ve volbách idealističtí aktivisté bez napojení na ono vedení Republikánské strany. McCain a Graham se zachránili, ale za cenu miliónů dolarů nacpaných do kampaně a změny některých svých deklarovaných názorů. Tea Party znamená očistu od těch, kteří žili v zajetí ekonomické politiky a svých pochybných finančních zájmů, a přináší Spojeným státům politiky, kteří opravdu věří v hodnoty, které hlasají.

      • jjstodola píše:

        Nebuďte naivní to P. Hurt nenapsal, to jenom vložil odkaz na obskurní článek. P. Hurt si argumentaci představuje velmi jednoduše. Odkáže někdo na dokument kongregace pro nauku víry? Hurt odkáže na diskuzní příspěvek Jiřího Zajíce na fóru Christnet. Pozastaví se někdo nad tím, že rotarián brojí proti Tradici a přirovnává jí k téměř nacistické straně? Hurt odkáže na článek jakéhosi Umlaufa.

      • Jakub píše:

        Hurt se s textem zjevně ztotožňuje. Což z něj dělá v***.

      • jjstodola píše:

        Tak *** je v každém případě.:-)

    • jjstodola píše:

      A být Vámi, otče Hurte, dával bych si na Romana Jocha pozor. Stojí za ním kapitál přinejmenším takový jako za vaším Rotary Clubem.

  18. Josef Hurt píše:

    Se zájmem se občas podívám na partu, která na signálech neuspěla se svojí nabídkou a svým stylem a založila svůj projekt Duše a hvězdy. Jaký styl publicistiky převládá, jaká témata, jak pestré je spektrum autorů a kolik asi získal časopis Duše a hvězdy čtenářů.
    A milému bratrovi Stodolovi: každé zranění lze uzdravit. Rád si přečtu originální články, nejen reakce čtenáře dokumentů (ty nepovstaly jako přírůstek knihovny, ale díky dialogu teologů a magisteria, aby papež a vatikánské dykasterie mohly formulovat postoj ve věci víry a morálky s různým stupněm zaváznosti).

    • Jakub píše:

      A vy se opravdu s tím odkazovaným hloupým názorem na Tea Party ztotožňujete?

    • jjstodola píše:

      No, časopis Duše a hvězdy získal poměrně mnoho čtenářů. Současný průměr přístupů na nový článek je asi 700 denně. Přehoupli jsme se už i přes tisícovku.
      „Parta, která neuspěla se svojí nabídkou a svým stylem na Signálech“, to je skvělý eufemismus. Je to jako říci o Pánu Ježíši „že neuspěl se svojí nabídkou a svým stylem mezi židy“. Tak tomu v Rotary Clubu říkáte? My, co nazýváme věci pravými jmény, říkáme, že na Signálech svého času probíhala masívní likvidační akce zfanatizovaných mládežníků vůči všemu, co je autenticky katolické. A o Pánu Ježíši soudíme, že byl s pomocí státní moci zavražďěn.

    • cinicius píše:

      Parta na Signálech IMHO celkem uspěla, neuspěla u totalitní partičky zvané RT Signálů + ViZ. Což je spíše vyznamenáním.

      Konekonců, na Signálech toho kromě pár blogů lidí, co nemají s RT nic společného (v prvé řadě Snubní tajemství a Poznámky sedláka Vaváka), a rubriky „Stalo se dnes“ není prakticky nic, co by stálo za přečtení.

      Pokud jde o návštěvnost, Duše a hvězdy vykazují 1500 otevření denně, což si troufám přetransformovat na odhad cca 200-300 víceméně pravidelných čtenářů. Hezký den.

      • cinicius píše:

        Přičemž ve „Stalo se dnes“ vidím skoro každý druhý den celé kusy mého textu, převzatého z Wikipedie. :-)

      • pavel-v píše:

        Ciniku, rovnou jsi to mohl zkrátit a prostě se pochválit, jak skvěle píšeš…

      • neab píše:

        Já si myslim, že je jedno, zda D a H čte víc lidí, než Signály. Věci, které vydávají Signály, jsou většinově populární. Svědectví o Boží lásce, dívčí výstřihy a pánské Colgate úsměvy, o ekumenismu, o pařbách atd. Není nic divného na tom, že jejich portál navštíví více lidí, než stránky FSSPX.

      • cinicius píše:

        @Pavel-V: Ve skutečnosti píšu stěží průměrně.

      • pavel-v píše:

        Aha, takže jinak: na signálech píšou skoro samí blbci?

      • cinicius píše:

        Pavle, já myslím, že jsem to výše napsal jasně. RT Signálů je naprosto nekompetentní a oficiální produkce Signálů (s výjimkou „Co se stalo dnes“ – i když i tam je kvalita hodně proměnlivá) obecně nestojí za čtení.

        Něco jiného jsou některé nezávislé blogy na Signálech, především Snubní tajemství a Poznámky sedláka Vaváka. Ale klidně bych byl schopen najít ještě spoustu dalších, co za přečtení stojí.

        Samozřejmě je to jen můj názor a Ty se mnou nemusíš souhlasit. A pokud chceš pokračovat v této diskusi, bylo by lepší tak činit jinde, přece jen jsme už dost off topic. Klidně založ diskusní téma Kvalita oficiální publicistické produkce signálů (či něco podobného) na Aktualitách a tam to můžem rozjet.

      • pavel-v píše:

        Ok, omlouvám se za svoje přílišné rýpání…

    • jjstodola píše:

      „A milému bratrovi Stodolovi: každé zranění lze uzdravit.“

      Každé ne, pokud zrovna Bůh nechce zjevit svou svrchovanou moc. Z takového setnutí hlavy se moc lidí neuzravilo. Nicméně pevně věřím, že vy se uzdravíte.

  19. Kate píše:

    Bratři, tak to tady čtu a zdá se mi, že při vaší diskuzi o podobách svaté mše se vám nějak daří posuzovat a urážet jiného svého bratra, který se rovněž snaží sloužit Bohu.

    Kateřina

    • jjstodola píše:

      „posuzovat a urážet jiného svého bratra, který se rovněž snaží sloužit Bohu.“

      Vidíte to mne nenapadlo. Já myslel, že způsobem, jakým onen bratr komusi slouží, se Bohu sloužit nedá, což zmiňuje zejména papež Lev XIII. v encyklice Humanum genus. (http://www.instituteofleoxiii.org/node/88)

      Cituji:

      Pokolení lidské se rozdělilo na dva tábory stojící v ostrém protikladu, a to již tehdy, když závistí ďáblovou hanebně odpadlo od svého Stvořitele a Dárce nebeských darů, od svého Boha. A z těchto táborů jeden se ustavičně bije za pravdu a ctnost, druhý za to, co je s pravdou a ctností v rozporu. První tábor je království Boží na zemi, pravá to Církev Ježíše Krista, a ti, kdož k němu chtějí přináležet z hloubi duše své a cílevědomým úsilím o spásu, jsou ponoukáni k tomu, aby sloužili Bohu a Jeho Jednorozenému Synu celou svou myslí, s nejvyšším vypětím své vůle.

      Druhý tábor je královstvím Satanovým, jemuž jsou poddáni všichni ti, kdož se řídí neblahým vzorem svého vůdce a prarodičů, vzpírající se uposlechnout věčného Zákona Božího a mnoho věcí podnikající bez ohledu na Boha, mnoho pak proti Bohu. Toto dvojí království, jež se podobá dvěma obcím, řízeným protichůdným zákonodárstvím a sledujícím protichůdné cíle, jasně zřel a popsal sv. Augustin a těmito slovy stručně a výstižně vyjádřil příčinu, jež oběma dala vznik:

      „Dvě lásky zplodily dvě obce: pozemskou totiž lásku k sobě, ústící až v pohrdání Bohem, nebeskou vpravdě lásku k Bohu, ústící až k pohrdání sebou.“ (De civitate Dei, XIV 17)

      Zednářství obcí Satanovou

      Vybaven nejrozmanitějšími zbraněmi a s využitím nejrůznější bojové taktiky srazil se během všech těch století jeden tábor s druhým, i když ne vždy se stejným zápalem a náporem. V dnešní době je však zřejmo, že stoupenci zla vcházejí ve spiknutí a za vedení a podpory tzv. zednářů – svazu, jež je široko a daleko rozvětven a má pevnou organizaci – šikují se k rozhodnému boji. Vždyť již vůbec neskrývají svých úmyslů a v nejvyšší opovážlivosti povstávají proti Božímu Majestátu, Církvi svaté veřejně a otevřeně chystají záhubu, a to s tím cílem, aby úplně oloupili, kdyby to bylo možné, křesťanské národy o dobrodiní, vykoupená Ježíšem Kristem, Spasitelem světa.

      Nás pak v zármutku nad těmito zly pudí láska, abychom často volali k Bohu:

      „Hle, jak zuří nepřátelé Tvoji a Ti, kdož Tě nenávidí, pozvedají hlavu. Na lid Tvůj se tajně smlouvají a v úradu vcházejí proti Tvým svatým. Pojďte, praví, vyhladíme je z počtu národů.“ (Žalm 82, 2-4)

  20. Nea píše:

    Júúúú, odpusťe mi banální a bezobsažný příspěvek, ale tady je sranda!!!

    • antal89 píše:

      musím se přidat – mě se tady vážně líbí. :)

      • neab píše:

        Jo, je to sranda. Kam otec Hurt nemůže, nastrčí otce Umlaufa. Kam otec Umlauf nemůže, nastrčí otce Váchu. Kam nemůže otec Vácha, dorazí to otec Halík. A když ani ten nemůže, přijde nějaký mohamedán, buddhista nebo aktivní laik. V moderní Církvi jsou lidé tak svorní.

    • Paul Max píše:

      Vážená redakce Duší a hvězd,
      pokud se nechcete stát stejnou žumpou jaká je na diskusích např.nekatolického „Katolického týdeníku“ či na jiných rádoby křesťanských webech, zablokujte pochybná diskutující individua. Prosím. Nevidím jako šťastné rozebírat kdejakého úchyla, zednáře či rotary-fokularína a sledovat jak si tu glosují o blbostech. Věnujte se dál plnohodnotným tématům. Diskuse by měla mít své meze. Spíše to teď připomíná kydání žumpy.

      • Josef Hurt píše:

        Paul Max: ač mluvíte o žumpě, vaše vyjádření nic moc. Jinak máte pravdu, že je dobré se držet tématu.

      • Jakub píše:

        Ty Vámi odkazovaná bláboly o Tea Party opravdu myslíte vážně? Docela by mě to zajímalo.

  21. cinicius píše:

    Fajn, prosím diskutující pod tímto článkem, aby se vrátili k jeho tématu, nebo si našli vhodnější místo. Už je to opravdu příliš divoké!

  22. lékař píše:

    Hlásím se k Tradici. Děkuji za tento povedený web.
    Děkuji všem „tradičním“, že se nebojí i v dnešní době držet se Tradice.
    :-)

  23. Josef Hurt píše:

    Je velkou nadsázkou následující text z článku, který byl na začátku této diskuze. Kdo nemá vystudovanou teologickou fakultu má obdivuhodnou odvahu vynášet soudy o vzdělání v této oblasti.

    „v zoufalé situaci je církev pokud jde o vzdělání věřících i kléru a tu absurdní nenávist proti tradiční liturgii“

    Kolik je kněží v ČR a kolik z nich má vzdělání římských fakult, doktoráty atd. Od publicisty bych očekával racionálnější rozbor.
    A slova o absurdní nenávisti jsou také značně emotivní a nadsazená.

    • cinicius píše:

      Jak je vidět, tituly nestačí. Slova o absurdní nenávisti nadsazená nejsou – vždyť ta diskuse jasně dosvědčuje nejen samotnou nenávist, ale dokonce i to, že je postavena na ignoranci a bezobsažné indoktrinaci. Taková nenávist je vždy absurdní.

    • jjstodola píše:

      Pokud se v článku objevila nějaká teologická chyba, tak ji – prosím – opravte. Máte jistě vystudovanou teologickou fakultu. Tak kde je problém? Nenechávejte si své znalosti pro sebe, prosím, my se určitě nebráníme poučení.

  24. karmelita píše:

    ad Josef Hurt: samotná studia a doktoráty bohužel ještě vůbec neznamenají,že jejich nositel se nemůže mýlit dokonce i v základních věcech.
    Viz názor prof. Halíka na kýč a pornografii – dotaženo do konce to vyznívá v ten smysl, že když má někdo v oblibě nevkusnou sošku Panny Marie či naivní svatý obrázek, tak je na tom úplně stejně jako ten, kdo se rajcuje pornografií – a tudíž nemá vůbec žádné právo na špatnost (hříšnost a škodlivost) pornografie druhého člověka upozornit.

  25. Josef Hurt píše:

    Zkusme tedy společně v duchu lásky k bližnímu se ptát, kdo je autoritou v oblasti teologie v ČR. Biskupové? Ano. Profesoři teologických fakult? Ano. P.Kodet? Ano.

    • cinicius píše:

      Tento článek se v podstatě netýká teologie a už vůbec ne teologie v ČR, pokud jste si nevšiml… Týká se církevního práva a organizace církve v celocírkevním rozměru.

      Což znamená, že odpovědnými institucemi jsou Římská kurie (především komise Ecclesia Dei), odbornými autoritami pak představitelé zmíněných institucí a znalci církevního práva.

    • jjstodola píše:

      V duchu lásky k bližnímu je třeba si přiznat, že článek neobsahuje žádné teologické téma.

  26. Josef Hurt píše:

    Církevní právo je jednou z disciplin teologie. K ní patří i znalost bible. Pevně doufám, že pro milovníky právního pojetí církve není právo nad Písmem sv.:
    Poznání však vede k domýšlivosti, kdežto láska buduje (1 Kor 8,1b)

    • jjstodola píše:

      Taky jsem byl dneska na Mši svaté. Jen pro doplnění, aby snad někdo z kontextu vytržené věty neusuzoval na to, že sv. Pavel odsuzuje poznání:

      Pokud jde o maso obětované modlám, víme, že ‚všichni máme poznání‘. Poznání však vede k domýšlivosti, kdežto láska buduje.

      2Jestliže si někdo myslí, že něco už plně poznal, ten ještě nepoznal tak, jak je třeba.

      3Kdo však miluje Boha, je od něho poznán.

    • jjstodola píše:

      Znalost Bible je důležitá. Není nad to ji předstírat tak, že si zapamatuji část dnešního čtení a vložím ji tam, kam se vůbec nehodí.

  27. cinicius píše:

    Diskuse pozastavena – myslím, že její přínos už nevyváží práci s jejím moderováním.

%d blogerům se to líbí: