Prokletí jménem pornografie

Pornografie je (společně s bulvárem) velikým prokletím dnešního světa. Lámou v lidech stud, slušnost a cit pro intimitu a cenu lidské důstojnosti.  I nejeden křesťan má s pornem problém.

Možná teď, na konci Adventu a začátku Vánoc, či s příchodem Nového roku, je ten správný čas se vytrhnout z osidel Ďábla, z nichž pornografie je jedno z těch nejefektivnějších. Ale je to vůbec nutné? Jak je velké a v čem vlastně spočívá její zlo?

Útok na lidskou důstojnost

Představa, že samo sledování pornografie není nic závažného, je poměrně rozšířený a velice závažný omyl. Ve skutečnosti se objektivně jedná o velmi těžký hřích a vážný zločin.¹ Pornografie totiž vždy představuj těžký útok na zcela základní morální hodnotu: důstojnost člověka. Je tomu tak dokonce i v těch případech, kdy jde o kreslenou a psanou pornografii, která nevyžaduje ke svému vzniku reálné činy skutečných lidí a vystačí s autorovou fantasií. A i ten, kdo jen sleduje pornografii, se stává aktivním společníkem v tomto závažném zločinu proti lidské důstojnosti a tím pádem i závažného zločinu proti Bohu, neboť primárním zdrojem lidské důstojnosti je právě to, že člověk byl stvořen jako obraz Boží.

Výše uvedená spoluvina samozřejmě funguje i v dalších zločinných aspektech, které se k základní zločinné podstatě pornografie mohou připojit. Ať už jde o pornografii v podobě hraného filmu či pornografii zahrnující rozličné zločinné a zvrácené praktiky (sodomie, znásilnění, zneužití dítěte). Zapojení reálných lidí je zločinem navíc, protože k obecnému útoku na lidskou důstojnost se připojí snižování lidské důstojnosti konkrétních lidí. A je zcela scestné tvrdit, že v případě pornoherců tento problém neexistuje, protože svou důstojnost snižují sami a dobrovolně. Jednak to není pravda, protože na snižování jejich důstojnosti se aktivně podílí každý, kdo film sleduje, jednak jejich souhlas diváka neospravedlňuje. Nehledě k tomu, že ta dobrovolnost často není zas až tak jistá.

Asi by bylo zbytečné zde vysvětlovat, že sledování pornografie obsahující reálné zneužití dítěte či reálné znásilnění zahrnuje v určité míře podíl i na těchto zločinech, neboť divák se tím vlastně připojil k ponižování a zneužívání oběti. Slušní a normální lidé to chápou a zločincům a cvokům natolik zvráceným, že jim to nedochází, to nemá cenu vysvětlovat.

Zneužití lidské sexuality

Pornografie představuje velké zneužití a pokřivení lidské sexuality. Není náhodné, že v církevní terminologii je pohlavní styk často popisován souslovím „manželský akt“. Jde o vzácný Boží dar vyhrazený pro intimní život manželů, který má sloužit ke stvrzení a upevnění jejich manželství a otevřít cestu k ještě většímu daru: dětem. Pornografie stojí na znesvěcení tohoto daru, který vytrhává z intimity a soukromí manželství a zneužívá k vybuzování a zneužívání lidských pudů. Také představuje určitou formu nevěry – a to i ze strany toho, kdo ji jen sleduje.

Sebepoškozování

Sledování pornografie ovšem není jen útokem na základní morální principy a rozličně intenzívní ubližování jiným lidem. Lze je totiž zároveň označit za sebepoškozování a to nejen u těch, u nichž se rozvine chorobná závislost na pornu. I zdánlivě „zvládané“ sledování pornografie narušuje lidskou psychiku, morální integritu a vztahy s lidmi.

Porno narušuje vztahy mezi lidmi tím, že v lidech podkopává a ničí úctu k člověku a respekt k jeho důstojnosti. Narušuje manželský život tím, že jako je samo ve své filosofické podstatě jakousi nevěrou, je i prvním krůčkem na cestě k reálnější nevěře. A jeho nerealistický obraz sexuálního života naprosto nežádoucím směrem ovlivňuje podobu našeho sexuálního chování a navíc vede člověka k porovnávání svého reálného partnera s (ne zas až tak reálnými)  jinými možnostmi, což už samo o sobě vůbec není pozitivní.

Bulvár jako přípravka

Někdo se možná zeptá, proč jsem dal v úvodu vedle porna i bulvár? On bulvár je jakousi mentální přípravou na porno a má mnoho jeho znaků. I on žije z prolamování základních mezí a pravidel slušnosti a vlamování se do lidského soukromí. Často i on zneužívá lidskou sexualitu, nabourává lidské vztahy a ukazuje falešný obraz světa. Je ale méně drsný a odmítaný a je tedy průkopníkem a průzkumníkem tam, kam se porno nedostane.²

Žijeme v těžké době, v níž potkáte dokonce i katolická nakladatelství produkující pornografickou a esoterickou literaturu, kněze doporučující sledování porna coby návodu na vylepšení manželského sexuálního života i kněze zneužívající děti. Jistě, to všechno jsou menšinové jevy, mnohem častější v pohanském světě, než uvnitř Církve. Ale jsou tu a ne každý křesťan má to štěstí že se s nimi nepotká. Snad bude můj text těm méně šťastným k nějakému užitku.

Ignác Pospíšil

Poznámky:

1) Termíny, které používám v tomto článku, jsou odvozeny z mého chápání přirozeného zákona a katolické morálky. Označuji-li něco za zločin, říkám tím, že z těchto hledisek jde o jednání zlé a trestuhodné. Nikterak to nesouvisí s aktuálními termíny a postoji českého trestního práva.

2) Příklad: Je to už pár let, myslím, co se změnila hlavní stránka Seznamu.cz a mezi zprávy a sportovní zpravodajství se vklínilo políčko pro „zprávy“ bulvárplátku Super. Od té doby v sobě člověk s každým vstupem na daleko nejúspěšnější český portál a vyhledávač utvrzuje přesvědčení, že nevěra, rozvody, sprotosta, koukání se ženám pod sukni a odhalování se před fotoaparátem je naprosto normální.

Advertisements

22 reakcí na Prokletí jménem pornografie

  1. Michal Kretschmer napsal:

    K tématu též zpráva z USA podle které 40 milionů Američanů (asi 13% obyvatel) se denně připojuje k internetovým pornografickým stránkám – viz http://prolife.cz/?a=72&id=1794 .

    Jestli je to u nás také tak velké procento, nevím.

  2. :) napsal:

    U nás to bude mnohem horší. Přeci jen USA je bývalá puritánská země.

  3. Re: napsal:

    Tragédie pornografie je, mimo jiné, že naprosto zkresluje „sexualitu“ (poměrně moderní výraz:). Její smysl, cíl. Od konvertitů, co dříve žili jako pohané (či spíše „novopohané“), křesťané tuší, že v dnešní pornografii už dávno nejde o „odtabuizovaný sex v rámci přirozeného zákona“ (i to by bylo špatné, neboť by se tím prolomila hranice „posvátnosti. tabu (myšleno pozitivně), intimity, studu (ten vložil Bůh Abrahámův přímo do srdce lidí)“, ale o sexualitu místy, či zcela, proti tomuto přirozenému řádu. Proto, a nejen proto:) např. „pornofilmy“ nepatří ani jako „zpestření“ do manželství. Naprosto.

    Pax

    Jan

  4. Martin Zelinka napsal:

    Vážený pane Pospíšile, nemohu s vámi souhlasit. Možná, že mě jako mladého člověka nebudete brát vážně, ale přesto bych vám něco rád sdělil. Lidé kolem mě občas pornofilmy sledují a já také nebudu lhát, že jsem žádný nikdy nezahlédl. Přesto je mým současným dlouhodobým cílem trvalý, harmonický partnerský vztah a netoužím po žádných partnerkách na jednou použití.
    Pravdou jistě je, že pornografie se k nám dobývá stále častěji, ale přesto trvám na tom, že kdo nechce, tak není nucen násilím se na porno dívat. Pane Pospíšile, pletete jablka s hruškami. Křesťanská morálka se dá sloučit i s jiným pojetím lidské sexuality, než je to vaše.
    Představte si, že existují rodiny, kde se o sexu může mluvit, děti ví, jak vapadá jejich tělo a ví, jak vypadá nahé tělo druhého pohlaví a přesto z nich vyrostou normální, slušní lidé. Nebuďte si tak jistý, že jediná pravda je ta vaše. Hezké Vánoce.

    • cinicius napsal:

      Vážený pane, s Vaším tvrzením nelze souhlasit:

      1) Křesťanská sexuální morálka je nedilnou součástí křesťanské morálky a nedá se vyoperovat. Tam kde ji odseknete a nahradíte něčím jiným se ocitáte zcela mimo křesťanskou morálku.

      2) Vaše představa, že horuji za to, aby lidé o sexu nemluvili a nevěděli, jak vypadá jejich tělo, je směšná. Co je ale ještě směšnější, je fakt, že vzhledem ke kontextu, v jakém jste toto vyjádřil, se zřejmě domníváte, že toto vzdělání je možné získat sledováním pornofilmů…

      3) Zajímavé je, že nám zde tvrdíte, že „netoužíte po žádných partnerkách na jednou použití“. Zároveň jste ale přiznal, že jste se na porno koukal. Řekněte mi, co jsou pornoherci z pornofilmu jiného, než právě „partneři na jedno použití“?

      A na závěr: Nemáte pocit, že Váš příspěvek je krásným důkazem toho, že pornografie skutečně narušuje morální integritu a úctu k člověku – neboť s jejím přispěním si už ani neuvědomujete, v čem je problém? :-)

      • Martin Zelinka napsal:

        Vážený pane,
        1) Nemluvím o žádném vyoperování křesťanské morálky. Ale o tom, že tato může mít různé podoby. Jistě je vám známo, že některé protestantské církve bez problémů povolují manželství gay párů a mají dokonce gaye – duchovní. Katolická církev naopak manželské svazky gayů nepodporuje. Která z těchto možností je podle vás ta „pravá křesťanská morálka“?

        2) Domnívám se, že sledováním pornofilmů lze získat velké množství mylných informací a proto je potřeba sexuální osvěta jak v rodině, tak ve škole (proti které opět horují zejména katolíci).

        3) Zase pletete jablka s hruškami. Pornoherečka je podle vás pro mě náhradou partnerky? A když se dívám na normální film, pak herci v něm mi nahrazují přátele a já z nich zhlédnutím filmu dělám přátele na jednou použití?

        Na závěr: Nemám pocit, že jsem jakkoliv narušen, natož morálně :-). Problém není v tom, že si údajně neuvědomuji, v čem je problém. Problém je v tom, že vy vidíte pouze svou pravdu a na kohokoliv s jiným názorem se povýšeně díváte jako na pohany, či ještě hůře jako na heretiky, zbloudilé ovečky. Váš život není cennější než můj a můj není cennější než váš. A stejně tak já mám právo na názor a pokud na nahém těle nevidím nic „hříšného“, tak se necítím nijak morálně ochuzen.

      • cinicius napsal:

        1) Drahý pane, že existují rozličné pseudokřesťanské spolky, které uznávají manželství gayů, nemění nic na tom, že manželství gayů je nesmysl. Křesťanská morálka je jen jedna, v žádné závažnější věci nemá a nemůže mít vícero podob.

        2) Křesťané (nejen katolíci) horují proti amorální sexuální osvětě, ne proti sexuální osvětě.

        3) Takže vy nesledujete pornografii kvůli sexuálním zážitkům, co patří jen do manželství? A kvůli čemu tedy? :-)

        Na závěr: Děkuji, že jste nám tu předvedl typickou oběť přesexualizované doby a pornografie. Jen ještě poznámka – názor samozřejmě mít můžete a evidentně také máte. Bohužel ten názor je mylný.

      • cinicius napsal:

        Zkusím Vám dát jednu otázku jako námět k přemýšlení… Vadilo by Vám, kdyby Vaše matka či manželka byla pornoherečka? A pokud ano, proč?

      • Hamish napsal:

        Pan Zelinka jistě sleduje porno pro jeho poutavý děj a nečekané zvraty :-)
        Jinak, Ignáci, dobře.
        Pane Zelinko – špatně chlácholíte své řvoucí svědomí, špatně. Ale satan z vás má jistě radost.

    • kolemjdoucí napsal:

      Ejhle křesťan..

  5. Andy napsal:

    Nemyslím si že sledování análního, orálního, orálně-análního, atd. styku v pornografii tak běžného vede ve výchovně, že z vášich dětí vyrostou ,, normální, slušní lidé“.
    Četl jsem mnoho vzpomínek bývalých pornohereček a prostitutek a všechny začínali stejně:,, …neměla jsem peníze a nějaký neznámý muž mě nabídl za jedno odpoledne pro mne obrovskou sumu“

  6. Martin Zelinka napsal:

    Děkuji za námět k přemýšlení. Ano, vadilo by mi, pokud by moje manželka byla pornoherečka, protože by měla styk s jinými muži či ženami a považuji to za nevěru. Na rozdíl od vás nepovažuji nevěru za hřích obecný, ale pouze vztahový (tzn ubližuji tím partnerovi a sobě, ne Bohu), takže sice bych nechtěl mít manželku pornoherečku, ale pokud někdo manželku pornoherečku má a nevadí mu to, tak to nijak neodsuzuji a netvrdím, že shoří v ohni pekelném.

    • vonrammstein napsal:

      Nezní náhodou jedno z přikázání „nesesmilníš“? Tzn. že si Bůh osobně nepřeje, abychom něco takového dělali, takže Mu to asi vadí? Ale třeba si to jenom blbě vykládám. Koneckonců-ono je to Desatero jenom takový zběžně do kamene načrtnutý, nedomyšlený a nezávazný koncept, že.

  7. Simon Kacevin napsal:

    …Podobných příkladů rozdílné morálky bychom mohli najít více. Je například prokázané, že mnohé z toho, co dnes považujeme za západní pokleslost (například pornografický průmysl apod.), je ve skutečnosti výsledkem židovské dvojí morálky, kdy ve své vlastní komunitě Židé dodržují přísná nařízení, ale vůči Nežidům se snaží použít cokoli, co by jejich tradice a hodnoty narušilo a rozložilo.
    http://abbartos.wordpress.com/2011/11/17/stret-civilizaci-trochu-jinak-aneb-zide-ve-stinu-muslimu/#more-1405

  8. Mathias napsal:

    Smím se zeptat jaký je postorační postup pomoci z tradičně katolického pohledu člověku, který je na pornografii závislý? Zajímá mě to pro častý výskyt tohoto nešvaru v mém okolí. Děkuji.

  9. Jarda napsal:

    vonrammstein napsal:
    26/12/2011 v 19:04

    Nezní náhodou jedno z přikázání „nesesmilníš“? …..

    A není náhodou přesný překlad „nezcizoložíš“? To je ovšem trochu jiný smysl, že?

  10. Aug napsal:

    Stejně jako anonymní alkoholici, i sexholici (pornoholici) mají své společenství: http://www.saa-cesko.cz, kde se scházejí proto, aby se uzdravili.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: