Rozhlédnutí 2011/01/15

Sv. Anežka Římská

Vítejte u třetího letošního rozhlédnutí. Tento týden začíná 2. nedělí po Zvěstování Páně a připomeneme si v něm mimo jiné památku pouštního otce sv. Antonína Velikého (17.), svaté mučednice Prisky (18.), svatých mučedníků Fabiána, papeže, a Šebestiána (20.), svaté mučednice Anežky Římské (21.) a sv. mučedníka Vincenta ze Zaragozy (22.)

Stalo se doma

Miroslav Kratochvíl zveřejnil otevřený dopis, který odeslal vedení a zdravotnickým expertům KDU-ČSL. V dopise vyjadřuje zklamání z pasivity KDU-ČSL ve věci ochrany nenarozeného života a požaduje, aby KDU-ČSL zařadila do svého programu konkrétní cíle pro tuto oblast. Text dopisu a informace o tom, jak jej můžete podpořit, naleznete ZDE.

Vláda se nakonec dohodla na restitucích církevního majetku. Předseda KDU-ČSL to uvítal, ČSSD zuří. Je ale ještě třeba, aby dohodu odhlasoval parlament (pravděpodobně stylem Sněmovna, Senát, Sněmovna) a zůstává otázkou zda vláda a dohoda tak dlouho přežijí – jestli ji třeba nepoloží eurohujerismus TOP 09.

Stalo se ve světě

Nejvyšší soud USA odmítl snahy Obamovy administrativy o zrušení výjimky, které ve jménu náboženské svobody chrání náboženské společnosti před aplikací antidiskrimančních zákonů. Podrobnosti anglicky ZDE.

Hůře už rozhodl soud ve státu Rhode Island, který nařídil škole na základě žádosti jediné ateistické studentky odstranit ze zdi více než 55 let starý text modlitby, neboť prý jeho vystavení upřednostňuje jedno náboženství. Podrobnosti ZDE.

V USA pokračují republikánské primárky. Po jejich druhém kole, které proběhlo v New Hampshire a ve kterém v souladu s očekáváními zvítězil Mitt Romney, se pozornost sosutřeďuje na Jižní Karolínu, kde se již patrně rozhodne o tom, kdo z Romneyho soupeřů bude jeho hlavním sokem v dalších kláních. Romney a Santorum se shodli na tom, že zločinný rozsudek z procesu Roe sv. Wade, který se 22. ledna dočká 39. výročí, by měl být změněn (podrobnosti anglicky ZDE).

Mons. János Székely, pomocný biskup budapešťsko-ostřihomské diecéze, konstatoval, že Maďarsko je terčem útoků, protože jeho nová ústava hájí základní křesťanské hodnoty. V souvislosti s tím připomněl Kristova slova, že jeho učedníci budou světem nenáviděni a pronásledováni.  Podrobnosti ZDE.

Federální apelační soud zrušil rozhodnutí o pozastavení platnosti „ultrazvukového zákona“ státu Texas, protože podle něj nijak neporušuje ústavu. Zákon tedy může být vynucován. Podrobnosti anglicky ZDE a ZDE.

Místní katoličtí biskupové podpořili požadavky na přezkoumání prezidentských voleb v Kongu. Podrobnosti ZDE.

Byla aktivována stránka Světových dnů mládeže 2013, které se uskuteční v brazilském Rio de Janieru. Podrobnosti ZDE.

Počet cíleně potracených děvčátek v Indii stále roste. Jen v posledních deseti letech jich bylo 6 milionů.  Podrobnosti ZDE.

Kalendárium a akčník

Podrobnější informace ke kalendáriu lze získat kliknutím na jednotlivá data. Podrobnější a dlouhodobější přehled o akcích a očekávaných událostech lze nalézt ZDE.

Otrevřený dopis vedení a expertům KDU-ČSL si můžete prostudovat ZDE. Doporučuji jeho podporu.

15. leden, neděle – Je druhá neděle po Zjevení Páně (2. neděle mezidobí). Církev si připomíná památku sv. Pavla Thébského (+ okolo 341), poustevníka.

16. leden, pondělí – Církev si připomíná památku sv. Marcela I. (+ 309 nebo 310), papeže.

17. leden, úterý – Církev si připomíná památku pouštního otce sv. Antonína Velikého (+ 356).

18. leden, středa – Dnes si Církev připomíná památku sv. Prisky, panny a mučednice. Dále pak ti tradiční katolíci, kteří používají kalendář bez reforem, které na něm v šedesátých letech provedl papež Jan XXIII., slaví svátek Nastolení sv. Petra v Římě a začíná pro ně Oktáv jednoty s Petrovým stolcem. Naopak pro ty, kteří žijí podle kalendáře Pavla VI., začíná Týden modliteb za jednotu křesťanů. Rozdíly mezi týdnem a oktávem, které jsou poměrně dobře vystiženy už v jejich názvech, jsou podrobněji vysvětleny v tomto článku. V českých zemích se dnes navíc slaví památka Panny Marie, Matky jednoty křesťanů. Biskupské gymnázium Letovice pořádá od 8:00 do 17:00 den otevřených dveří.

19. leden, čtvrtek – Církev si připomíná památku sv. Mária, Marty a jejich synů, mučedníků, a sv. Knuta IV., krále a mučedníka. Sedmdesátiny dnes oslaví Josef Hrdlička (* 1942), pomocný biskup brněnský.

20. leden, pátek – Církev si připomíná památku sv. Fabiána (+ 250), papeže a mučedníka, a sv. Šebestiána, mučedníka.

21. leden, sobota – Církev si připomíná památku sv. Anežky Římské, panny a mučednice. 65. narozeniny dnes oslaví Thomas James Olmsted (* 1947), biskup diecéze Phoenix. Proběhne ideová konference KDU-ČSL, na níž má být představena nová programová koncepce KDU-ČSL. Strana slibuje internetový přenos události. Členové MKD se mohou konference zúčastnit – musí se ale přihlásit do úterý. Podrobnosti ZDE.

22. leden, neděle – tento den bychom mohli nazvat „dnem sv. Vincentů“, neboť si připomínáme hned tři světce tohoto jména. Nejvýznamnějším z nich je sv. Vincent ze Zaragozy, jáhen a mučedník. Dále si připomínáme Anastasia Perského, mnicha a mučedníka. Před 90 lety zemřel papež Benedikt XV.

Zajímavé texty a odkazy:

Česky:

Do zlata či do akcií? A co takhle do dětí?

Katolictví není slučitelné se zednářstvím

Migrace je příležitostí k evangelizaci

Sexuální výchova je nesmysl

Slovíčko: 2. neděle po Zjevení Páně

Vážná teologická mýlka Msgr. Ocárize

Anglicky:

445 babies saved from abortion thanks to free ‘Bella’ movie, popcorn

Bullying in the name of anti-bullying

Catholic school principal fired for promoting 40 Days for Life fights back with statement

The Pro-Life Fight in Tanzania: Signs of Hope

Register Radio: Cardinal O’Malley and Rick Santorum

Ten Ways Catholic Voters Will Be Misled in 2012

Why Tim Tebow Totally Aggravates Pro-Abortion ActivistsHating Tim Tebow

Ignác Pospíšil


10 reakcí na Rozhlédnutí 2011/01/15

  1. Panny Marie, Matky jednoty křesťanů napsal:

    18. leden – Panny Marie, Matky jednoty křesťanů. Tento den je zvláštní tím, že se slaví pouze v české církevní provincii (ustanoven 10. 9. 1966). Vzpomeňme na mozaiku Bohorodičky, Matky jednoty křesťanů na Velehradě. Kéž za nás Matka Boží u Ježíše Krista prosí a vyprošuje, aby došlo k plné jednotě víry, svátostí a autority s církví katolickou, zvláště pak aby se křesťanský východ stal plně katolickým.

    Pax et bonum

    Jan

    • MichalD napsal:

      18.1. také začíná Týden modliteb za jednotu křesťanů, letos s mottem „Všichni budeme proměněni skrze vítězství našeho Pána Ježíše Krista“. Sami organizátoři (viz http://www.diecezehk.cz/repository/files/_ke-stazeni/KAO/ostatni/modlitby_za_jednotu_2012.pdf) připouštějí, že, cit. „Těžko lze pátrat po důvodech tohoto výběru“.

      Velice zajímavé je si v tomto dokumentu přečíst „Řád ekumenické bohoslužby“. Např. účastníci těchto akcí (tedy i katolíci) se mají společně modlit takto: „Všemohoucí Bože, i když máme být v Kristu jedno, trváme na své nejednotě. Smiluj se nad námi.“ (i když možná vzhledem k tomu, že se toto budou patrně modlit převážně katoličtí modernisté, tak to není až tak od věci).

      Další (patrně) novinkou bude jakási simulace svatého přijímání: po Credu cit. „se dopředu přinášejí ‚opłatki‘ a jsou položeny na stůl uprostřed bohoslužebného prostoru“. Po pozdravení pokoje pak cit. „Každý člověk dostane jednu oplatku. Poté si odlomí kousek z oplatky druhého člověka a ten sní … Dělení se o oplatku je symbolem jednoty, lásky a odpuštění mezi lidmi, k nimž přišel Spasitel. Ačkoliv se nejedná o eucharistii, je to podobný obřad a symbolizuje přítomnost toho, který se narodil v „Domě chleba“ (Betlémě) a sám se stal chlebem života – Ježíše Krista.“

      • cinicius napsal:

        Naštěstí v tradičních kalendářích žádný týden jednoty křesťanů není. Pouze v některých starších je Oktáv jednoty s Petrovým stolcem a ten podobné zvrhlosti nezahrnuje.

      • Andy napsal:

        Prosím vás vysvětlete mi to. Proč se mají katolíci omlouvat za nejednotu heretiků? katolíci se od nikoho neoddělili, to luteráni se oddělili. Ta motlitba je jak kdyby jí napsala sama Klárka Lubichová. Jak může být v jednotě Pravda se lží, Světlo s tmou, pravda s herezí, atd.?
        Nehledě to klasické foko heslo- ,,aby všichni byli jedno“ je,(snad neříkám nějakou herezi) díky vytržení z kontextu naprosto převrácená v opak pravého významu. Stačí číst celý verš a ne jenom konkrétní tři slova:

        Jn 17,21:,,aby všichni byli jedno jako ty, Otče, ve mně a já v tobě, aby i oni byli v nás, aby tak svět uvěřil, že ty jsi mě poslal.“

        Já jsem to pochopil tak, že jednota je prostředek k primárnímu cíli- aby svět uvěřil, že Ježíš je Boží Syn, pochopil jsem to správně?

        Jako ten nezměrný tlak na to aby všichni na světě byli v jednotě se vším a se všemi(jen ne s Kristem) mi přijde jako přípravka na budoucí celoplanetární náboženství NWO.

        P.S. To už je možná hnidopišské, ale nevím jestli je to způsobeno tím že mám víc mateřských jazyků, nebo že jsem natvrdlý nebo co, ale nezdá se mi ta logika tohoto, cituji:,,i když máme být v Kristu jedno, trváme NA své nejednotě“. Nezdá se mi to slůvko trváme NA. Dá se to pochopit taky tak, že,, i když máme být v jednotě, tak v ní stejně zůstaneme(a nezměníme se)“. Když na něčem trvám, tak to znamená přece to samé jako že si za tím stojím. Když nějaké špatnosti lituji tak se přece neomluvím slovy ,,trvám na tom“. Správně by mělo být něco jako,, …v Kristu jedno, přesto trváme v nejednotě…“
        Pochopil jsem to správně?

      • MichalD napsal:

        ad cinicius: máte sice pravdu, ale moc mě to neuklidňuje, mne děsí to, kolik duší takto bude svedeno na scestí a ke kolika znesvěcením katolických chrámů při této příležitosti dojde (alespoň zmíněný dokument, podepsaný J.E. Radkovským nijak nevylučuje, že by takovéto simulace sv. přijímání nemohly být prováděny před svatostánkem s reálně přítomným Kristem – místo aby přítomní křesťané byly vedeni ke klanění Našemu Pánu, tak se tam budou navzájem krmit sušenkami).

      • MichalD napsal:

        ad Andy: také jsem z toho paf, ale obávám se, že ze zde přítomných Vám to asi nevysvětlí nikdo, leda že by nám s tím pomohly Mary, Gracy a spol. Ale moc nadějí bych v to nevkládal, jak jsem psal už výše, i organizátoři vlastně neví, proč např. vybrali letošní téma.

      • MichalD napsal:

        Pořád mi vrtalo hlavou, kde vzala počátek forma simulace mše sv., ke které vyzýval výše zmíněný dokument ČBK. Teď jsem na blogu „Liturgické otázky“ (viz http://liturgickeotazky.blogspot.com/2012/01/protestante-o-msi-svate.html) narazil na popis protestantské „mše“, jak ji sestavil Zwingli: „… potom posluhující roznášejí chléb nekvašený, velkou čtyřhrannou to hostii, každý z přítomných si ulomí částku a ostatek podá sousedovi“. Ta podobnost je dosti nápadná, vypadá to, že dokument ČBK vyzývá k provozování Zwingliho obřadu v katolivckých chrámech. Nevíte někdo, zda opravdu během uplynulého týdne modliteb za jednotu křesťanů k něčemu podobnému opravdu došlo?

      • Teofil napsal:

        u nás jenom při ekumaniacké bohoslužbě

  2. Teofil napsal:

    rád bych potkal toho kdo tuto památku udělal nezávaznou

  3. Erratum: Mons. Hrdlička není pomocným biskupem v Brně, ale v Olomouci.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: