Je normální pohřbít vraha s jeho obětí?

Tentokráte mne Televizní noviny TV Nova příjemně překvapily. Ve své reportáži z absurdního pohřbu ve Slavíkovicích na Třebíčsku poskytly prostor zásadní etické otázce: Je normální, aby byl vrah pohřben při společném církevním obřadu (!!) ve společném hrobě se svojí obětí? Já musím říci, že dle mého soudu není a že absolutně nechápu, jak toto mohl kněz nejen připustit, ale dokonce provést…

Byly doby, kdy sebevrazi nemohli vůbec doufat v církevní pohřeb a místo na křesťanském hřbitově. Někteří to považují za přehnané. Ovšem i tito snad uznají, že situace, kdy je vrah a sebevrah v jedné osobě pohřben společně s obětí, kterou zavraždil, je mnohem horší. Byť se jednalo o jeho manželku.

Pohřeb ve Slavíkovicích byl poslední tečkou za rozvodovými tahanicemi místního místostarosty, které tento ukončil tím, že zastřelil nejdříve manželku a pak sebe.

Ignác Pospíšil

28 reakcí na Je normální pohřbít vraha s jeho obětí?

  1. cinicius napsal:

    Vyšlo i na autorově blogu, kde je možno příspěvek podpořit kliknutím: http://ignacpospisil.blog.idnes.cz/c/285693/Je-normalni-pohrbit-vraha-s-jeho-obeti.html

    • Marie napsal:

      Vážený, v první řadě je to záležitost rodiny. Není mi znám jediný případ, kdy by kněz ovlivňoval, kde kdo bude pohřben. Není ani jeden důvod, abyste se Vy musel s touto záležitostí roztahovat po internetu a honit si svoje ego na úkor církve. Je to úplný hyenismus. Fuj!

      • cinicius napsal:

        Hyenismus je, když oběť pohřbíte společně s jejím vrahem. Ten kněz měl (minimálně morální) povinnost odmítnout obřad provést. Možná dnes nemůže rozhodnout, kdo bude pohřben v jakém hrobě, ale rozhodně má a musí posoudit, zda ve jménu Církve poskytne takovému pohřbu svoji asistenci!

      • Tomáš Beran napsal:

        Správně, Maruško! Ignáci, neroztahujte se po internetu! Vždyť by za chvíli nebylo kam psát, všude samý Ignác… :-)

      • Pan Contras napsal:

        Ani bych neřekl. Sebevrahy a jiné publikány je zakázáno církevně pohřbít i za ně sloužit pohřební mši, pakliže před smrtí neprojevili známky kajícnosti. Mezi publikány patří mj. konkubináři, lichváři, potratáři, veřejní zloději a samozřejmě vrazi a sebevrazi.

        Je-li takový pohřben do posvěcené půdy, je třeba ho vyhrabat a zakopat někde u zdi do neposvěcené země, kde bude očekávat Kristův soud.

        Kdysi jsem odmítl hrát na pohřbu sebevraha na varhany, dokonce chtěli hrát velikonoční aleluja. Považuji za velmi špatné, že se příčetní sebevrazi pohřbívají a je to v rozporu s ustanovením kodexu kanonického práva.

  2. Jakub E. napsal:

    Čemu se stále divíte? U nás v obci se vyskytne průměrně tak jednou za dva roky nějaký sebevrah, všichni, co se pamatuji měli církevní pohřeb (jednomu dokonce předsedal biskup Posád). Od pohřbu sebevraha je už jen krok k něčemu takovému, co tu popisujete. Nemyslím, že by si TV Nova lámala tolik hlavu s etickými otázkami. Nechtěla tím třeba poukázat na zkaženost Církve? TV Nova ale neví, že je Církev a církev.

    • Froggy napsal:

      Pozor, vím o případu, kdy zbožná babička skočila z okna z důvodu chvilkového pomatení mysli. A tenhle „mozkový zkrat“ se může přihodit komukoliv z nás. (Jen Bůh ví, koho z nás nepostihne stařecká demence, či jiné psychické pomatení.) Sebevraždy musíme odsoudit. Ale můžeme odmítnout důstojný pohřeb někomu, kdo byl celý život zbožný, ale spáchal sebevraždu jejíž důvod je nejasný? Samozřejmě pohřbít vraha s obětí je hodně divné.

  3. Golem napsal:

    Já, být knězem, tak bych církevně nepohřbil ani jeho a ani jeho manželku, protože chtěla rozvod…

  4. Martin Kavka napsal:

    Proč by nemohl být vrah pohřben se svojí obětí? Jen tak Maria Gorreti. Nechme to na Bohu

    • Pan Contras napsal:

      Jako třeba Rattler a Klekí Petra.

      Jinak i vrah může být katolicky pohřben, když projeví známky kajícnosti. Ideální cesta k tomu bylo očekávání popravy.

  5. nino napsal:

    Naozaj, ten pokoncilovy upadok je velmi smutny, a toto je uz naozaj velmi smutne, pochovat vraha (samovraha) s jeho obetami….
    Inak, aj nedavno zomrel, myslim, ze hereticky kardinal Martini z Talianska- bolo by zrejme vela ocakavat, ze nebude mat cirkevny pohreb :(

  6. bohužel, nikdo nemúže dosáhnout rozsousezení tohoto činu,Můžeme se dohadovat o důvodech či příčinách, nikdo neví co nás potká, Těžko soudit kněze, ,těžko soudit církve, když půjdeme do detailu, asi bychom se divili co se dělo za moci církve kdysi několik století zpět,stejně jako se dívíme tomu co se děje teď vždy jsou dvě pravdy a vždy jsou lidé na obou březích. nechme ,osud osudem.nechme polemic a neživme se médií. a ty kdo jsi bez viny hoď kamenem.Mysleme na zítřky a ty kdo tu zůstali ……

  7. ploci napsal:

    Jinak co jsem o tom četl, tak toho člověka chápu, důvod dotyčnou zabít měl, i když ho tím nechci obhajovat. Nepochopím ovšem, proč zabíjel sebe…

    • vojta napsal:

      „Zabitá žena nedávno začala usilovat o rozvod, byla bez zaměstnání, měla vystudovanou vysokou školu.“ Podle Vás je to, že se jeho žena s ním chtěla nechat kvůli jeho agresivitě rozvést přece není žádný důvod k vraždě, ale spíš k tomu aby té ženě byla nabídnuta pomoct a ne ji tady ještě takto nepřímo zostouzet.

  8. Miroslav Pošvář napsal:

    George Jiri Netik: to Vaše plácání je ale opravdu o ničem, – viďte?

  9. Pepek Vyskoč napsal:

    Normální to není, ale normální nejsou ani dnešní faráři. Nějakou „celebritu“ oddají v kostele hned, jiného by chtěli rok připravovat. Stejně jaké u křtů. Je to specialita těch katolických. Pohřbít vraha a sebevraha do hrobu s jeho obětí, to je šílené, ten farář je snad úplný idiot.

  10. Teni napsal:

    Rozumím tomu, když je někdo proti tomu, aby byl (sebe)vrah církevně pohřben. Nerozumím ale rozhorlení nad pohřbem vraha – manžela s obětí – manželkou do jednoho hrobu. Čím je nesouhlas s takovým jednáním podložen? Mě žádný důvod nenapadá. Že by snad vraždou byla zrušena nerozlučitelnost manželství, že byste chtěl manžele posmrtně nějak oddělit?

    • cinicius napsal:

      Mne důvod napadá: je to vrcholná neúcta k oběti. Nerozlučitelnost manželství nijak nezakládá nutnost společného hrobu nebo obřadu.

      • Josef napsal:

        Chápu Vaše rozhořčení nad tímto pohřbem. Neustále se dělají ústupky a stírají jasná pravidla v zásadních otázkách. Mě osobně doleko více vadí a pohoršuje, když kněz u nás křtí děti i lidem, kteří se v kostele neobjeví ani o vánocích a velikonocích a nezachovávají ani nedělní klid od práce. Kde vzal kněz jistotu, že budou vychovávaní ve víře? To je daleko horší pastorační zlo než onen pohřeb. Jestliže byli oba pokřtěni, církevně oddáni a pozůstalí se společným pohřbem souhlasili- což mě překvapuje nejvíc- je to jejich věc.

      • Teni napsal:

        Oddělením jednotlivých pohřebních obřadů / místa pohřbu na věci nic podstatného nezměníte. Čili by to mohlo mít význam jedině jako symbol. Ale symbol čeho? Mně napadá jedině symbol rozdělení/rozluky/rozvodu. Ale nic takového se s tím manželstvím nestalo. Čili mně by ten symbol nedával smysl. Pokud by to pro vás byl symbol úcty k oběti, budiž. Pozůstalým to tak asi nepřipadalo a tak se rozhodli takto.

      • MichalD napsal:

        ad Teni: Jak to, že oddělením obřadů nic podstatného nezměníte? Když oběť bude mít církevní pohřeb a (sebe)vrah ne, to není podstatná změna?

        Vaše logika mi trochu uniká. Co má společného nerozlučitelnost manželství se společným pohřbem?

  11. honzah napsal:

    Na Televizni noviny muze pravidelne koukat jen masochista :-))

    Jestli to nebyl stary Bruna…

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: