Stručně o ctnostech

„Kdo nemá jednu ctnost, nemá žádnou a kdo má jednu, má všechny. S jistým zjednodušením lze říci, že v etice ctností nejde tak jednoduše hierarchizovat témata stylem sociální spravedlnost je důležitější než potraty nebo naopak. Nelze být bytostně spravedlivý v jednom a bytostně nespravedlivý v druhém, protože podtrženo a sečteno to znamená být nespravedlivý. Etika ctností zná buď všechno, nebo nic.“

Doc. Tomáš Machula

Převzato z příspěvku „Etický kontext veřejné diskuse o interrupcích: Nedostatek informace nebo nedostatečná morální formace?“ doc. Tomáše Machuly, viz Nejmenší z nás 2012: Sborník příspěvků, str. 110.

Reklamy

7 Responses to Stručně o ctnostech

  1. Michal Kretschmer napsal:

    Tomáš Machula jako tomista tu patrně se snaží odkázat na sv. Tomáš Aq. Ten se zabývá spojitostí ctností v Theologické summě, I-II q. 65 a. 1 a dovozuje, že dokonalé mravní ctnosti jsou spojité, tedy není jedna bez ostatních. To se ale týká subjektu, tedy nositele těchto ctností. Dovozovat z toho stejnost dober či neexistenci hierarchie dober, které jsou předmětem jednotlivých ctností, nebo zel, které nastupují v nepřítomností ctností, je nesmysl.

    Z toho, že někdo např. spravedlivě odměňuje své zaměstnance, ale přitom je podporuje potraty, plyne pouze, že je nemá dokonalou ctnost spravedlnosti, ale nikoliv, že spravedlivé odměňování penězi je stejně důležité jako ochrana nenarozeného života.

    • Pan Contras napsal:

      Než se vrtat v tom, jestli je např. menší zlo povolit euthanasii či podílet se na loupeživých misích, to radši nepůjdu volit vůbec a jsem spokojen.

    • jjstodola napsal:

      Ano, ctnost je na straně subjektu jednání. Zatímco materie skutku je na straně objektu. Takže jakkoliv je je horší pan A, který provádí potraty, ale nekrade, než pan B, který sice krade, ale neprovádí potraty, ctnostný není ani jeden z nich. Hierarchizace typu „toto je větší zlo než toto“ ale přísluší spíše deontologické etice, která je s etikou ctností kompatibilní. Etika ctností se zabývá spíše subjektem jednání, deontologická etika spíše objektem.

  2. Tomas Machula napsal:

    Byl jsem upozorněn na to že se kousek mého textu dostal na tomto webu do diskuse. Tak jen jedna
    mala ponámka.
    Tady přece nejde o volby pane Contrasi. Ani nejde o zvažovánízávažnosti určitých druhu skutků. Jde tu jen o to že si člověk nemůže v morálce vybírat dle chuti. Když mám být spravedlivý musím se snažit být spravedlivý ve všem. Ať už je materie skutku těžká nebo lehká. Usilovat o dobro v jedne oblasti a jednat vědomě proti dobru v jiné oblasti je prostě špatně. Resp. To dobre jednání je pořád dobre ale celkově je to málo a není to ctnostny život.

    • Pan Contras napsal:

      Předpokládal jsem, že to sem vložil Ignác a že tedy PROTO o volby jde.

      S obsahem nemám problém a text jsem jako průměrně inteligentní jedinec znající Tomáše Aq pochopil.

  3. Václav napsal:

    Zaujala mne ta druhá půlka věty. To že by mohla jediná ctnost přivést k ostatním. Řekl bych že něco na tom bude a účel nesvětí prostředky, což nejspíš tovaryšstvo Ježíšovo nikdy neřeklo ani se podle toho nechovalo. Možná by stálo o tom pouvažovat, kdykoliv něco zkoušíme předávat nebo chránit. Od radostné zvěsti až po život před narozením. Jaké bychom mohli mít úspěchy kdyby v nás bylo víc lásky. K Bohu, přátelům i nepřátelům.

  4. Michal napsal:

    Uvedenou logiku lze vysledovat i v Písmu: Gal 5,22 Ovocem Ducha JE však láska, radost, pokoj… Jde o různé aspekty jedné skutečnosti. Dále Lk 16,10 Věrný v nejmenším je věrný i ve velkém; nepoctivý v nejmenším je nepoctivý i ve velkém.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: