Fraška okolo Ústavu pro studium totalitních režimů získala další zajímavý rozměr. Lidovecký předseda Pavel Bělobrádek oznámil národu, že odvolaný šéf ÚSTRu Daniel Herman vstupuje do KDU-ČSL. Herman k tomu řekl, že křesťanskodemokratické principy jsou mu nejbližší a s KDU-ČSL spolupracuje dlouhodobě. (Více informací např. ZDE či ZDE).
Říkám si, že to je vlastně pochopitelné. Herman je nyní díky svému vyhození z ÚSTR v zorném úhlu kamer a to by bylo, aby po tomhle do něj alespoň a chvíli nepronikla i sama strana. A aby díky tomu nezískala i pár hlasů antikomunisticky orientovaných voličů…
Pravda, někdo by mohl namítat, že „pater Vyklouz“ není zrovna optimální materiál pro křesťanského politika a že strana s káčkem v názvu by to měla tak nějak intuitivně chápat. Ale skutečnost je taková, že k pseudokřesťanské straně (což je role, do níž současné lidovecké vedení svoji partaj vší mocí stylizuje) se tzv. „bývalý“ kněz perfektně hodí.
Jistě, vždycky zde budou lidé, kteří to nepochopí a takovéhoto kandidáta už z principu nepodpoří – politika je o důvěře a který příčetný křestan by věřil člověku, který zradil své kněžství a posvátné závazky vůči Bohu? Ale pro takovéto voliče je KDU-ČSL coby celek už dávno mrtvá (a oni pro ni také) a jeden Herman navíc na tom už mnoho nezmění.
Když jsem výše zmíněný postoj vyjádřil na Facebooku v diskusní skupině Křesťané a křesťanská témata v politice, Jan Kasal (jeden z těch konzervativnějších a pravicovějších lidoveckých politiků a předseda strany v letech 1999-2001) mne sepsul, že jsem jak Kojzar z Haló novin, a poučoval mne o tom, že nemáme soudit, abychom nebyli souzeni. Trošku mne to překvapilo, domníval jsem se, že politické angažmá v demokracii v sobě zahrnuje nepominutelný požadavek posuzování a je jen správné, pokud se ho politikovi dostane. Ale zdá se, že pan Kasal chápe demokracii jinak.
KDU-ČSL je dlouhodobě známá svojí katastrofální personální politikou. Pan Herman jistě vhodně doplní řadu šrámů, které tvář strany díky ní v očích křesťanů utrpěla. A zcela jistě to nebude šrám poslední.
Mají „prst na tepu doby“ :-D
už jsem ti to psal před léty, můžeš se v KDU-ČSL angažovat a vést ji tím správným směrem, převzít odpovědnost, odvahu! Navíc pan kardinál Duka tvrdí, že žádná křesťanská politika neexistuje. Pokud je to tedy pro tebe autorita hodná uznání. Říkal to na hradeckém sjezdu MKD, ještě jako biskup.
Promiňte že Vám lezu do diskuse, ale tohle je přesně stejná argumentace, jakou na mne zkoušeli před čtvrt stoletím soudruzi, akorát název strany v té větě měl jen tři písmena. Přišlo by vám normální, kdyby řidič autobusu na námitku cestujících, že projíždí přes křižovatky na červenou, řekl: „pojďte řídit, převzít odpovědnost, odvahu!“?
Pavle, zjisti si něco o tom, jak probíhala krajská konference v StČ kraji, a netvrď, že se člověk může angažovat, když má v rámci strany minoritní názor. Podrobnosti Ti jistě sdělili povolanější lidé, než jsem já.
Pokud jde o Mgr. Hermana, u něj mi nevadí ani tak, co psal Ignác (byl řádně laicizován, nebyl exkomunikován apod.), jako spíš to, že jeho motivace ke vstupu do politiky mi zavání touhou po pomstě.
Opuštění kněžství je vždy velkou skvrnou. A napadají mne jen tři zásadní důvody, kdy je laicizace žádoucí a měla by být udělena – ztráta víry, ztráta základních intelektuálních schopností a opakovaná hrubá selhání v morální oblasti. Vás napadá nějaký další, které křesťanského politika nediskvalifikuje?
Promiňte, pane předsedo, ale mně stačilo angažmá ve Vaší komisi pro Zdravotnictví. Nemám v úmyslu mrhat svým časem na marné pokusy o nekromancii…
Mimo jiné i Vaše výkony ve funkci předsedy mne přesvědčily, že Vaše strana je nereformovatelná a není pro křesťany, co svoji víru berou vážně. I když pár takových jednotlivců se tam ještě najde.
Nanejvýš nečestný přístup KDU-ČSL k MKD a smlouvě s ní (byť v tomto případě přiznávám, že jeho hlavním strůjcem a podporovatelem ve vedení strany nejste Vy, ale pan Jurečka) tento můj názor jen potvrzuje a podtrhuje…
Kluci netykali jste si náhodou? :-)
Názor pana Bělobrádka je klasický. Když někdo kritizuje politiku KDU-ČSL, tak hned přijdou s hloupým argumentem, ať ten dotyčný jde dělat politiku, založí stranu. Jeden by očekával od křesťanské strany, že bude bránit křesťanské hodnoty. Že to nědělá, pluje s proudem, udělala za těch více než 90 let v politice tolik kompromisů se zlem, kvůli nic byla schválena Lisabonská smlouva, která omezuje suverenitu ČR. Tedy další Mnichov. Ono založit stranu není jednoduché, potřebuje to finance, mediální vliv.
Jen jestli ona ta KDU-ČSL není tak trochu z*******á firma (http://www.dfens-cz.com/). Její nový přírůstek o tom velmi silně svědčí. Magistr teologie, který přivedl zu grunt pracoviště zabývající se historií a který se ještě vztekal, že ho od tam vyhodili. Přeji KDU hodně úspěchů.
Zkuste být konkrétnější. Jak přvedl Herman ÚSTR zu grunt? Jak se to projevilo?
Pro arcibiskupa pražského žádná křesťanská politika ani existovat nemůže, jestliže v teorii i praxi současná hierarchie popírá Kristovu královskou moc a Jeho právo vládnout nad svým vlastnictvím, včetně politiky. Pak arcibiskupovi a spol, zbývají jen různí havlističtí bludaři a pokrytci, které jen legitimují a prohlašují za morální výkvět národa. KDU – ČSL se s nimi po „katolicku“ veze, včetně těch, kteří snad dokonce mají ještě i dobré úmysly. Měnit nějakou partaj, jakožto jednotlivec tzv. zevnitř, je pošetilost a ztráta času. Kde není vůle, tak je promrhána i milost Boží. Tady platí „ať mrtví pochovávají své mrtvé“.
Bělobrádek napsal:
09/05/2013 v 22:12
už jsem ti to psal před léty, můžeš se v KDU-ČSL angažovat a vést ji tím správným směrem, převzít odpovědnost, odvahu! Navíc pan kardinál Duka tvrdí, že žádná křesťanská politika neexistuje. Pokud je to tedy pro tebe autorita hodná uznání. Říkal to na hradeckém sjezdu MKD, ještě jako biskup.
@ Pana kardinála musíte brát s rezervou. On je hodně popletený ve věcech katolické víry. :-))
V ÚSTRu bojuje jedna pravdoláskařská klika proti druhé a jméno vstoupivšiho Daniela Hermana by zkompromitovalo kteroukoliv stranu, ne tak ještě lidovce.
KDU sbírá kde koho, kdo je trochu známý, i když se jedná o osobnosti , které s křesťanstvím mnoho společného nemají, dovede se paktovat i se Zelenými. Podporovala na Hrad propotratového, prohomosexuálního člověka, který udělal již tolik škody v zahraniční politice, je formálním šéfem asociální strany, místopředsedou asociální vlády. To těm „sociálně cítícím“ lidovcům nevadilo.
Sir Humphry Appleby by řekl „ano, náš drahý ministr hledá podporu i mezi hlodavci“. :-)
Tady souhlasím s panem předsedou Bělobrádkem. Pokud pan Duka tvrdí, že křesťanská politika neexistuje, pak je třeba jednat tak, aby toto tvrzení nebylo uváděno v pochybnost, neboť odpovědností každého křesťana je úcta a poslušnost k představeným.
V tomto smyslu vidím zapojení P. Hermana do struktury Strany jako žádoucí a smysluplné i přes pochopitelný odpor rozličných ztroskotanců a samozvanců. Psi štěkají, karavana táhne dál.
Mne by docela zajímalo, co tehdy otec biskup skutečně řekl. Bylo to prosté konstatování, že v naší oblasti není křesťanská politika přítomná, nebo chtěl říct, že takový pojem je nesmysl? Že politika může být jen nekřesťanská?
Já to pochopil spíše jako to druhé, když se s tím pan předseda tak hezky pochlubil. Ale určitě se mohu mýlit.
Zažil jsem Mgr. Hermana jako mluvčího ČBK. Myslím, že v té době by se straníci mohli učit, jak lhát (např. kausa Prof. ThDr. Wolfa). Takže za mě KDU-ČSL skončili.
Na mě chování pana Hermana v poslední době působí tak, že se s vyhazovem z práce (jehož správnost či nesprávnost nedovedu posoudit) vyrovnává hrubě neprofesionálním způsobem.
Kdyby se každý Čech, který někdy dostal padáka, choval jako pan Herman, tak máme ulice plné megafonů a barikád.
Na vstupu do KDU-ČSL není samo o sobě nic špatného, pokud by byl řadovým členem a snažil se postupně vypracovat. Kandidaturu do Senátu bych ještě jakž takž dokázal pochopit. Ale jestli mírnyx tírnyx dají první místo na sněmovní kandidátce v Praze (Kolika nezaměstnaným s neuplatnitelným VŠ titulem se tohle stane?), tak budu mít hodně velkou potíž – už ta Hybášková minule mi trochu kroutila prsty.
Pokud jde o ,,bývalé´´ kněžství, já bych mu i odpustil, že nějakým způsobem nedostál nárokům a odešel. Ale neodpustitelné jakým způsobem se to stalo a jakým způsobem to ještě prezentoval v časopise Respekt. (Zhruba stylem: ,,Normálně jsem měl milenku a přitom dělal kněze, pak jsem ji odkopnul. A časem mě kněžství omrzelo. Vidíte, jak ta zlá katolická církev zkřivila charakter mě, hodnému pravdoláskařovi!´´) Takže o tom pánovi mám velké pochybnosti.
Tisková zpráva KDU-ČSL k tématu: http://www.kdu.cz/Zpravy/Aktualne/2013/Daniel-Herman-vstoupil-do-KDU-CSL.aspx
Pravdou asi je, jak p. předseda prohlašuje, že dotyčný je silně vyprofilovaná osobnost. Smutné je, že zrovna osobnost s takovýmto profilem vítá do strany s takovou pompou.
Jinak je taky docela zajímavé, jak se tam v tom zkráceném, ale velmi umně seskládaném životopise vyhnuli zmínce o jeho kněžství. Je tam sice slovo „laicizace“, ale kdo z prostých lidí mimo církev dnes ví, co to znamená? Zvláště, pokud je to šikovně vsunuto mezi jeho angažmá na Policejním prezidiu a práci v „civilní sféře“.
Navrhuji Hermana za dalšího člena redakce Protiproudu. Také plave proti proudu. Tematicky i původem by se tam hodil.
:-D !!!
Nováku a Solipso, jste ubozí.
http://protiproud.parlamentnilisty.cz/svet/politika/spory/144-hermanuv-ustav-pro-studium-psychotropnich-latek.htm
http://protiproud.parlamentnilisty.cz/svet/politika/komentare/163-poprask-v-ustavu-totality.htm
Když to říká Semín, tak to tak určitě asi možná třeba i bude.
Ne, ale vážně a bez emocí: Protiproud je naprosto ohavný projekt. Jistě, lifestyleový bulvár pro konzervativizující katolizující snoby dosud v mediálním prostoru absentoval. Můj názor je ale, že jej nikdo normální nepostrádal.
Ordinérnímu grafickému pojetí harmonicky sekunduje bombasticky bulvární styl redakční. Myslím, že doplnit vpravdě kaleidoskopický autorský okruh mladých nadějí a bývalých veličin o bývalého přednostu ÚSTRu (a případně i jeho terapeutku) tedy není nápad nikterak od věci.
http://www.stjoseph.cz/spolecne-prohlaseni/
A vida, krásné prozření..
Tak to je dobrá zpráva.
Psi štěkají a karavana jede dál..
Mluvíte jak nějaký Eliáš z Liberce. Ten taky řtíká to samé, když někdo kritizuje jeho velkého guru, nějakého T. Halíka.
Ostatně, nevíte kdo to je?
Nevím kdo je Eliáš z Liberce a co říká. A Halík mě nezajímá. Jako Eliáš bych asi mohl předvídat věci budoucí…ale myslím, že to netřeba. Tipuji, že brzy se to asi dozvíme obyčejnější cestou.
A propos, guru? Tak tu bych měl jednoho dalšího adepta. Jenže, když se do lejna šlápne, smrdí.. A všechno má svůj čas.
T. Halík? To je ta karavana (či legie?). Každopádně je jich mnoho.
Ahoj… Prosím Tě, nemohu se Ti dovolat. Už jsi kontaktoval pana profesora?
[…] “Bývalý” kněz Daniel Herman vstoupil do řad KDU-ČSL, což tato strana s pro mne nepříliš pochopitelnými fanfárami oslavuje. Podrobnosti ZDE. […]
Kněžství je nezrušitelná svátost. Stejně jako křest, biřmování, manželství.Pokud jednou adept kněžství ležel před Pánem a sliboval Jemu a Církvi věrnost, jak může o pár let později před stejným Pánem slibovat „lásku, úctu a věrnost“ své vyvolené?
Obdobně je to s manželstvím. Pokud bylo uzavřeno dobrovolně a soužití je shledáno z různých důvodů za nesnesitelné, mohou od sebe odejít, ale nikoli žít s jiným partnerem.
Nechci nikoho soudit, ať soudí Bůh, neboť jen On vidí do srdce každého z nás.
Ale pokud se vesele praktikují – „pro tvrdost srdcí“ – úlitby od odplatných svátostí – pak je to před věčným Bohem jen ubohý lidský úskok a chatrné alibi…
Pardon – mám dlouhé vedení, že jsem nepochopil souvislost s tématem článku?
Daniel Hermann – dispens dostavší katolický kněz.
OTÁZKA: Dobré dopoledne, pane Hermane, prosím, mohl by jste vysvětlit ukončení svého působení v katolické církvi jako kněz? Byla v tom žena? Pokud jste tuto otázku již vysvětlil, prosím sdělte mi odkaz. Povžujete to za selhání své integrity? Děkuji a přeji Vám v úspěch ve volbách.
Anonym
ODPOVĚĎ Daniela Hermanna: Děkuji Vám za Vaše přání. Moje motivace stát se knězem byla hodně ovlivněna politickou situací před listopadem 1989. Nikdy jsem nepůsobil jako farář, ale pracoval jsem v administrativě církve. Ano, přiznávám, že otázka celibátu byl jeden z kamínků celkové mozaiky mého rozhodnutí. Uznávám, že jsem v době rozhodování se pro kněžskou službu tuto věc dostatečně nedocenil. 04.10.2013 10:53
Zdroj: CHAT s Mgr. Danielem Hermanem na portálu idnes.cz
15. 10. 2013 na euportálu:
Nepoučitelnost lidovců se znovu projevila tím, že do čela pražské kandidátky postavila Daniela Hermana. Ten že má reprezentovat ty vzývané nové, mladé tváře? Aktivní kolaborant celého fokolarínského systému? Mravní profil tohoto milce kardinála Vlka si žádá označení Plojhar II. – model 2013.
Jde o člověka, který opustil kněžství, a prolhal se k papežské dispenzi s tím, že se prý stal knězem z důvodu protirežimního odporu. Kdyby tomu tak bylo, pak by kněžství opustil v roce 1990. V době, kdy ho však kardinál Vlk obdařoval funkcemi, studiem v USA a naučil ho bezmezně arogantnímu chování vůči ostatním kněžím, mu kněžství jaksi nevadilo.
Sekundoval Vlkovým manýrám ponižování kněží, systému nočních telefonátů, koberečků, výhružných dopisů, vylévání vzteku, donášení a mstivosti. Naučil se velkopanství, papalášství, stal se odosobněnou maskou. Lidé se pro něj stali pouze prostředky k uskutečňování jeho kariéry. Dispens od kněžských povinností přišla z Říma díky intervenci kardinála Vlka bleskově. Ženu, která jej svedla, si nevzal.
„Katolický“ týdeník pak přispěchal s obhajobou Hermana, že prý do církve patří. To je facka kněžím, kteří církvi věrně slouží. A primitivní záštiplný výbuch pana Bělobrádka vůči Václavu Klausovi, který vyjádřil pochybnosti ohledně směřování pontifikátu papeže Františka, svědčí o tom, že se lidovci nikdy nic nového nenaučili a nenaučí. Takoví lidé by potřebovali ke studiu například zdůvodnění Klausova veta zákona o registrovaném partnerství. Lidovci by nikdy nic takového nebyli schopni vytvořit, ale jediné co umí, je nenávidět právě přirozeného spojence v hodnotových záležitostech. To, že někdo je mladou tváří, neznamená, že představuje něco nového. Fascinující je ale naivita těch, kteří nejsou schopni prozřít, čemu u lidovců sekundují. Až se provalí to, na co zadělali nyní, zase přijde obehraná písnička o bývalém vedení…
Zdroj: Daniel Herman sekundoval Vlkovým manýrám ponižování kněží, systému nočních telefonátů, koberečků, výhružných dopisů, vylévání vzteku, donášení a mstivosti
co se tyče jeho soukromí ma své svědomí raději si prozkoumejte svoje určitě tam neco bude
To lze říci u soukromé osoby, ne u politika.
Jako řadového člena, proč ne, pokud ho budou Lidovci cpát do vedení, máme tady druhého Plojhara
A ještě jeden výrok pana Hermana. Když mě neudělali biskupem, dám se k židům, mám na co navazovat, můj dědeček byl v Budějovicích zemským rabínem
Daniel Hermann – dispens dostavší katolický kněz. Jestliže ale řekl: Když mě neudělali biskupem, dám se k židům, mám na co navazovat, můj dědeček byl v Budějovicích zemským rabínem, tak jde Bohužel o apostazi Mgr. Daniela Hermana, kdy zahodil katolickou víru…
Vzhledem k tomu že požádal o dispens a byl řádně odsvěcen tak bych v tom neviděl problém. Beru to tak že mu byl závazek rozvázán a dluh odpuštěn. Můj vztah ke KDÚ-ČSL se tak trochu podobá vztahu starozákonního Žida k Izraeli. Nemám chuť se stěhovat do Egypta nebo do Babylonu, i kdyby někdo tvrdil že je to doma samý farizej, saducej, celník a pohan.
Viz výše komentář Anežky Marie
Vzhledem k tomu že požádal o dispens a byl řádně odsvěcen tak bych v tom neviděl problém. Beru to tak že mu byl závazek rozvázán a dluh odpuštěn.
Několik poznámek k pojmům
• katolický kněz nejde „odsvětit“, nezrušitelné znamení svátosti kněžství mu zůstane v duši navěky, ať bude jednou v nebi nebo v pekle…
• o dispens kněz žádá a může mu být vyhověno; často je dalším krokem (ať už hned nebo po nějaké době) také žádost (prosba) dotyčného o laicizaci (které může, ale nemusí být vyhověno)
• laicizace je právní pojem s právními důsledky a nikoli „odsvěcení“ kněze, není však na ni nárok (něco jako když král uděluje milost)
Díky za přesný a výstižný rozbor. Termín odsvěcení který jsem použil není tak úplně přesný nicméně mezi laickou veřejností je více známý. Zvláště mne zaujala ta formulace jako když král uděluje milost. Nebo spíš Král králů. Právě tak to cítím a neodvažuji se v takových případech soudit. Abych i já nedostal spravedlnost místo milosrdenství. Aby mne Bůh neodsoudil za všechny má selhání a nenaměřil mi stejným metrem . Do posledního haléře.
Václave, když do pekla tak na pořádné kobyle, že, možná že brzy se řady rozšíří o další klerikální stars
Těžko si dovedete představit jak bolestně cítím nedostatek kněžských a řeholních povolání a jak lituji toho když ho nějaký kněz opustí. Ještě víc ale lituji toho když ho neopustí a obrátí se proti svaté Církvi. Otevřeně nebo skrytě, zevnitř nebo zvenčí a co mne děsí nejvíc je to že by mohla Církev vyhovět zlému a kamenovat toho kdo na svůj závazek nestačí, poctivě to přizná a prosí aby byl z něho vyvázán. Zvlášť když si uvědomuji co všechno dlužím Bohu a Církvi já, přestože jsem se k zasvěcenému životu nikdy nezavázal a mimo jiné i právě proto. To že je mi líto že nemáme víc kněží ještě neznamená že musím nenávidět toho kdo kněžskou službu opustil. Když se sám nedokážu postavit na jeho místo.
[…] dneškem je mluvčím KDU-ČSL laicizovaný kněz Daniel Herman. Jeho předchůdkyně Alexandra Alvarová bude pokračovat v práci na “politickém […]
Co to tady někteří melete za nesmysly, to se fakt stydím, že jsem křesťan, samá zášť, zlo a výmysly hodné komunistické propagandy. Styďte se. D. Herman byl odvolán, a to snad nikdo nespochybní, z politických důvodů, stejně jako celá rada a to, že vstoupil do KDU-ČSL, je celkem logický krok. Co se týče pomlouvání této strany, to je vaše svědomí, ale Bělobrádka nechte na pokoji, je to slušný a pracovitý člověk a kdo mu nechce v případných volbách dát svůj hlas, to je taky jeho problém, ať klidně volí třeba Grebeníčka, nebo Kalouská, to jsou opravdu křišťálově čisté osobnosti. KDU-ČSL prošla takovou proměnou, jako žádná jiná pol. strana v ČR a stejně je to některým pořád málo. Tak co vlastně lidi chcete.
Nezaznamenal jsem u KDU-ČSL vůbec žádnou proměnu, jen posun k většímu liberalismu a podrazáctví. Bělobrádka může za slušného a zásadového člověka považovat jen ten, kdo ho nezná. K „bývalému páterovi“ D. H. viz článek…
Jasně, pater vyklouz není jediný morálně zkorumpovaný lidovec. Další v řadě je např.starosta Houdek (z jihočeské kandidátky), který z „čistých“ lidoveckých ideálů opustil svoji ženu a děti a žije již s x-tou fuchtlí na hromádce. Pan Herman by chtěl morálně obrodit společnost…no jak takovéto persony okomentovat? To se snad komentovat ani nechce, promiňte mi to, mně se chce přímo blít.
pan herman člověk ktery ma za sebou vynikající slzžbu z dob kdy pracoval jako kněz a sekretař p.kardinala výborné doprovazel papežskou nasvštěvu jana pavla duhého čestně se vyrovnals tím že odešel z kněžské služby važím si ho měli by si z něj vzít ostatní naciutrhači příklad hlavněněkteří politici je křestan a muže pracovat v politice je inteligentní a fér jitka novakova
Zběhnutí z kněžské služby je věc vysoce nečestná. Jak se lze s takovou nečestnou věcí čestně vyrovnat?
Zběhnutí z kněžské služby je věc vysoce nečestná. Jak se lze s takovou nečestnou věcí čestně vyrovnat?
:-) Čestně prohlásím, že má motivace pro to, stát se katolickým knězem, byla nečestná. :-) :-P
Ale teď vážně @Jitka Novakova: Odpověď samotného Mgr. Daniela Hermana z CHATu na idnes.cz ze dne 4. 10. 2013 (viz komentář výše v diskusi): „Moje motivace stát se knězem byla hodně ovlivněna politickou situací před listopadem 1989. Nikdy jsem nepůsobil jako farář, ale pracoval jsem v administrativě církve. Ano, přiznávám, že otázka celibátu byl jeden z kamínků celkové mozaiky mého rozhodnutí. Uznávám, že jsem v době rozhodování se pro kněžskou službu tuto věc dostatečně nedocenil.“
Jasně, pater vyklouz není jediný morálně zkorumpovaný lidovec. Další v řadě je např.starosta Houdek (z jihočeské kandidátky), který z “čistých” lidoveckých ideálů opustil svoji ženu a děti a žije již s x-tou fuchtlí na hromádce. Pan Herman by chtěl morálně obrodit společnost…no jak takovéto persony okomentovat? To se snad komentovat ani nechce, promiňte mi to, mně se chce přímo blít.
Petice proti jmenování Hermana ministrem: http://www.petice24.com/petice_proti_jmenovani_hermana_ministrem_kultury