Když jsem byl mladý a na Slovensku vládl Mečiar, říkal jsem si, jak je krásné, že jsme se od těch slovenských barbarů trhli. Od té doby jsem už ovšem dospěl a zjistil jsem, že pokud jde o politiku, Češi a Slováci si nemají co vyčítat. Obojí totiž volí do čela státu srovnatelné gangstery. Nicméně čím dál více si ale začínám říkat, že alespoň v něčem nám Slováci (přesněji slovenští katolíci) mohou jít příkladem – v respektu katolíků k právu na život, v postoji katolíků a jejich duchovních vůdců k potratům a antikoncepci.
Desetitisíce Slováků na prvním slovenském národním Pochode za život v Košicích, který proběhl v září tohoto, nás musí nutně zahambit, když je srovnáme s maximálně 2,5 tisíci účastníky na našem národním pochodu v Praze (zejména když si uvědomíme, že Čechů je dvakrát více než Slováků a naše akce je zaběhlá). Nyní na přelomu října a listopadu nám Slováci ukázali jasně záda i v další věci…26. října vydala Subkomisia pre bioetiku Teologickej komisie Konferencie biskupov Slovenska Stanovisko k predaju a výdaju prípravkov hormonálnej antikoncepcie a iných prípravkov zameraných proti ľudskému životu v lekárňach. Odpovídá v něm na početné dotazy slovenských katolických farmaceutů (všiměte si prosím, že na Slovensku tedy zjevně existuje velká skupina katolických farmaceutů, které zajímá, co po nich jejich víra při výkonu povolání vyžaduje) ohledně vydávání hormonální a postkoitální antikoncepce. A odpovídá velmi jasně a srozumitelně, když připomíná, že antikoncepce je sama o sobě zlá, k čemuž se u hormonální a postkoitální antikoncepce připojuje i riziko potratových účinků.
A nebojí se dokonce ani dodat jasný závěr o povinnostech, které z toho plynou pro farmaceuty a majitele lékáren:
Predajom alebo výdajom takýchto farmaceutických prostriedkov farmaceut priamo spolupracuje na závažnom morálnom zle a nesie za to aj vlastnú morálnu zodpovednosť. Túto nemôže jednoducho presunúť na používateľa alebo na kupujúceho, či na predpisujúceho lekára. Preto má farmaceut – kresťan vo svedomí povinnosť odmietnuť výdaj alebo predaj týchto prípravkov. Majiteľ lekárne, ktorý nesie primárnu zodpovednosť za sprostredkovanie tovaru vo svojej lekárni, má vo svedomí povinnosť odmietnuť objednávanie a predaj takýchto prostriedkov.
A jde ještě dál, když připomíná i řadovým katolíkům, že i oni jako pacienti mají svou odpovědnost a své povinnosti, které se realizují ve vztahu k farmaceutům:
Kresťanom, kresťanským inštitúciám, organizáciám a zariadeniam, ako aj všetkým ľuďom dobrej vôle vzniká v súvislosti s vyššie uvedenými požiadavkami závažná morálna povinnosť uprednostňovať a podporovať všetkými vhodnými prostriedkami farmaceutov a lekárne, ktoré uplatňujú a rešpektujú výhrady svedomia a zásady profesijnej etiky farmaceuta vo vzťahu k ochrane ľudského života a zdravia.
Přiznám se, že závidím Slovákům nejen ty farmaceuty, kteří se opravdu snaží dělat své povolání jako dobří křesťané, kteří neodkládají svoji víru při cestě do práce. Závidím jim i KBS, která je schopna na jejich dotazy odpovědět takto jasně, přímo a nekompromisně. I k tomu tu mají biskupové (resp. biskupské konference) být a přesně toho v mnoha zemích nejsou schopny (když už u nás vydal šéf naší obdoby zmíněné slovenské subkomise poměrně jasné – a odmítavé – stanovisko k Hegerovým reformám, arcibiskup Duka je jménem celé ČBK obratem podkopnul a pana Hegera, nejpropotratovějšího a nejzvrácenějšího ministra zdravotnictví v historii ČR, dokonce veřejně pochválil). A závidím jim v posledku i schopnost pružně reagovat a veřejně prezentovat a podpořit ty farmaceuty, co se dostanou tak daleko, že svoji praxi podle těchto pokynů i řídí: vizte ZDE.
Samozřejmě proponenti kultury smrti jsou vzteky bez sebe a bijí v médiích do slovenské části Církve, jak jen mohou, ale to je jen dobře. Tleskám vám Slováci. A lituji, že už nejsme v jedné zemi s jednou biskupskou konferencí… Nu, alespoň tedy můžeme být vděčni tomu, že slovenština je normálnímu Čechovi dobře srozumitelná, takže si můžeme stanoviska KBS snadno přečíst.
Další článek k tématu:
Nikdy jsem si nemyslel, že jsou Slováci barbaři a že bylo odtržení dobré. Udělalo to pár lidí ve vládě a nikoho z nás se neptali.
Slováci jsou samostatný národ a mají konečně i svůj samostatný stát. Ke své existenci nepotřebují bezbožecké a povýšené Čechy…
Ďakujem, píšete mi od srdca. Vy asi nebudete Čech, však (asi Moravák)? :)
Rozpad federace byla, tuším, pro mnoho lidí bolestná věc.
….
V současnosti zastávám názor,že je lepší mít dva státy provázané dobrými mezilidskými vztahy, kulturní spoluprací a spoustou smíšených manželství:), než rozhádanou federaci, kde z jedné strany lze v hospodě nižší cenové skupiny:))), slyšet, že „za všetko možu Čechuni a Maďari“ a na druhé straně v pražských putykách, že nám „vládne „Všeckoslovensko“, které si pomáhá penězovodem z Prahy do Blavy:)))“
Teď je klid, nesmyslné vášně opadly a skončily.
Dokazuje to i fakt, že současným důležitým hráčem na české politické scéně může být Andrej Babiš:), což sice vzbuzuje různé vášně, jenom jednu ne: nacionální….. a to je dobře.
Jan
Ad Gorazd. Ano, jsem Moravan. Jinak o společném státě Čechů a Slováků a o Andreji Hlinkovi stojí za přečtení další zajímavý člínek dr. Pavla Zahradníka
http://katolicka-kultura.sweb.cz/andrej_hlinka-otec_naroda/andrej_hlinka-otec_naroda.html
ad Jan a Babiš: opravdu nádhera, už námi nelomcují žádné vášně, ani nacionální, ani antikomunistické, ani antiestébácké … zkrátka selanka a klídek
http://www.slovacivosvete.sk/130/kto-chcel-rozdelenie.php
Ad MichalD. Takhle jsem to nemyslel. Jde jen o ty nacionální v širším slova smyslu. Samozřejmě nejsem babišan:)
Jan
ad Jan: Vás osobně jsem rozhodně nepodezříval, že byste byl jeho fandou ;-)
Malé samostatné státy jsou výhodné jen do té doby, dokud je kolem nich klid. Nedejžbože, když okolní velké státy začnou nějakou melu. Historie by mohla vykládat!
Když mají Slováci „konečně svůj samostatný stát“, tak proč se jich tolik hrne do Čech na studia a za prací… Chtěj radši koruny než eura?
Ad Čech. To s tím přece vůbec nesouvisí. Češi mají také svůj samostatný stát a hrnou se za penězi do Německa…
Lukáš Biskupický napsal:
11/11/2013 v 08:24
Slováci jsou samostatný národ a mají konečně i svůj samostatný stát. Ke své existenci nepotřebují bezbožecké a povýšené Čechy…
@ Já nejsem ani Čech, ani povýšený a doufám, že aspoň trochu zbožný. Co Vy?
Ad topajik. Co já? Nic, myslím si stále to samé…
Když já hrozně nerad generalizování a házení do jednoho pytle. Je to hodně zavádějící, víte? Už hodně vztahů mezi lidmi na to dojelo.
No jo, někteří Moraváci mají očividně z Čechů mindráček.
Mindrák mají spíš čížci – z Moravy. Proti ji musí umlčovat. :-))) Ale to byste nepochopil.
Pane Lukasi,Slovak,Čech,Anglican ci jinny ma pravo volby,kde se chce vzdelavat a pracovat…dik Bohů,pomunul Komunizmus,ktery zakazval navstevu sousednich a poznavani Zemi celosvetove,konecne mame svobodu,tak nechme lidem rozhodovani se sami za sebe co a kde chetji delat…ok? :)
Proč by se nás ptali..byly volby, profederální strany na Slovensku propadly, Slováci vyhlásili svrchovanout, ústavu samostatného státu, k čemu by bylo , ptát se lidí…referendum by neřešilo, co dál?
To nevím – takhle zpátky se to nedá. Já jen vím, že šlo o hrstku lidí a hodně lidí z nevládních řad vyslovovali nespokojenost.
také tiše závidím … v posledním roce už je to po několikáté …
Salámová taktika, nevěřit ani nos mezi očima! Napíšou katolický prohlášení o těhlech svinstvech a zároveň vydají prohlášení, v němž podporují očkování dětí a mládeže. Komoušská salámová taktika. Věřím tomu, že národ Slováků je co do počtu v kostelích a co do veřejného vyznání víry početně na tom lépe. Jestli je ale stejně příkladný i jeho episkopát? „To ku*** ani omylem“, jak by řekl klasik.
Výborně. Existuje také takový seznam „Pro-life“ lékáren např. v
Praze?
Toto je reakce na „zde“, tj.
http://kormidlo.sk/nakupujte-v-prolife-lekarnach/
Děkuji
Pax et bonum
Jan
Považuji tento dotaz za důležitý. Pokud by někdo měl takový seznam v ČR, ať jej sem vloží.
Čo sa týka volieb, tak sme na tom rovnako, bohužiaľ. Viď sobotňajšie župné voľby, v ktorých suverénne vyhrali ľavicoví extrémisti zo Smeru..
Čo sa týka katolíkov, áno, kostoly bývajú v nedeľu plné, no väčšina tam asi chodí len zo zvyku a potom vonku, v práci nadáva na Cirkev a robí si po svojom bez ohľadu na katolícku doktrínu. Ale stále tu nejaké to kresťanské povedomie je a oproti západu je aj klérus ešte relatívne dosť tradičný. KBS sa prebúdza; zdá sa, že arcibiskup Zvolenský je človek na správnom mieste…
aby to za pontifikátu Františka Bergolia dlouho panu arcibiskupovi vydrželo
Ide o to, že v určitých veciach je Zvolenský na správnom mieste, hlavne, čo sa týka morálky. Čo sa týka tradičnej latinskej omše, tomu je naklonený, či otvorený asi len nitriansky biskup zo sloven. biskupov…
problém je ten že se hlasuje na konferenci, o tom co bude
A ako to bývalo pred koncilom? Neboli žiadne konferencie biskupov? Alebo tam panoval hierarchický princíp?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Biskupsk%C3%A1_konference?veaction=edit
Aha, takže neformálne existovali konferencie aj pred koncilom. A tam sa nehlasovalo, myslíte? Hlasovanie samo o sebe je predsa indiferentné.
dřív se v první řadě svolávala moc sv. Ducha a potom se losovalo
Je tu jeden problém. Vím, že některé preparáty hormonální antikoncepce se předepisují i z terapeutických důvodů, tedy nejen pro zabránění početí nebo vyhnání počatého života z matčina těla. Neznám odborné medicínské podrobnosti, znám to jen ze zkušeností mladých svobodných (a slušných) žen, které to od doktora dostaly na nějaké potíže, které s reprodukcí nijak nesouvisejí. Tady by se asi lékárník neměl bránit výdeji těchto léků a majitel lékárny jejich objednávání. A z receptu stejně nepozná, na co to kdo bere.
To je otázka. MUDr. Preiningerová i MUDr. Lázničková se shodují v tom, že nikdy nepředepsaly hormonální antikoncepci z léčebných důvodů a že v podstatě nejde o lék, protože ona nijak neléčí, ale jen potlačuje příznaky, čímž znemožňuje diagnostiku a skutečnou léčbu a naopak umožňuje skrytý rozvoj závažných chorob, kterých jsou antikoncepcí potlačované příznaky důsledkem…
Jinak otázka použití antikoncepce jako léku je v dokumentu řešeno…
Kortikoidy taky nijak neléčí, jen potlačují příznaky a přesto se používají. Léky proti bolesti jsou na tom podobně. Myslím ale, že není v kompetenci biskupů rozhodovat o tom, jestli doktor může na určité problémy předepsat hormonální antikoncepci nebo ne. Oni se o to ale ani nesnaží. Naštěstí.
Každopádně nevím, jak vypadají slovenské recepty, ale na ty české se diagnóza myslím nepíše. A právě na diagnózu na receptu se dokument odvolává v případě použití HA k léčbě.
Slovenský lekársky predpis tu:
http://www.juniorpapier.sk/1712-sk/lekarsky-predpis-a6-229.php
Myslím, že tiež sa nepíše diagnóza.
diagnoza sa slovom na recept nepise,
pise sa kodovana Dg v sustave MKCH 10 (viď. google)
Cize lekarnik vie, z akeho dovodu bol liek predpisany,
Pouzitie antikoncpie ako lieku je prinajmensom sporne,
podla viacerych odbornikov stale existuje ina alternativa.
No v podstate su to hormony, cize ich terapeuticke vyuzitie je teoreticky mozne,
nic to vsak nemeni na tom, ze aj pri takomto pouziti mozu vyvolat potrat…
Pro srovnání trocha statistiky
Česko
Římští katolíci: 1991 – 39,0 %, 2001 – 26,8 %, 2011 – 10,4 %
Návštěvnost nedělních bohoslužeb pod 4%.
Slovensko
Římští katolíci: 1991 – 60,4 %, 2001 – 68,9 %, 2011 – 62 %
Řečtí katolíci: 1991 – 3,4 %, 2001 – 4,1 %, 2011 – 3,8 %
Nevíte někdo jaká je návštěvnost nedělních bohoslužeb na Slovensku?
Ak NOM pocitame medzi bohosluzby, tak par rokov dozadu bola u nas navstevnost nedelnych bohosluzieb okolo 13%, ak sa nemylim.
To je právě to: hlavní příčina úpadku se takto brát nemůže.
13% z tých, čo sa hlásia ku katolíkom? To si myslím, že bude viacej. Ja som našiel len starý údaj:
http://www.sme.sk/c/194261/navstevnost-bohosluzieb-rimskokatolikov-a-evanjelikov.html
Ale veril by som tomu, že to je stále 40-50%, avšak veľmi malé percento bude tých, čo to myslia aj naozaj vážne a úprimne. Poznám ľudí, čo chodia pravidelne do kostola a pritom chodia aj pravidelne v nedeľu na nákupy (veď predsa v sobotu je veľa roboty doma) alebo pracujú a nemusia. Tá jedna týždenná návšteva bohoslužby ešte stále katolíka nerobí. Aj keď je to dobrý základ. Nie je dôležitá kvantita ale kvalita.
Minimálne 25% by to malo byť.
http://www.sme.sk/c/194259/tretina-veriacich-navstivi-kostol-len-obcas.html
No, Vase udaje su stare. 50% v roku 1991, 25% v roku 2001. Myslim, ze prieskum, ktory mam ja v hlave ulozeny je najcerstvejsi, a ten hovori, o 13%.
No neviem, vy asi nechodíte na NOM ale z mojich skúsenosti sú pravidelne v nedeľu plné kostoly a na sídlisku dokonca aj všetkých 5 nedeľných omší. Preto sa mi údaj 13% zdá dosť málo. Možno 13% zo všetkých občanov, tomu by som veril.
Gorazd, mate pravdu, ano, asi ide zo vsetkych obcanov. Nic to nemeni na tom, ze 13% je dost malo, a bude to coraz viac klesat.
ad nino: Pracujme teda s konzervatívnymi odhadmi, že praktizujúcich Slovákov môže byť 25 až 30 percent z populácie. Z tých, ktorí sa prihlásili k viere, ju reálne praktizuje každý druhý až tretí Slovák. Viac: http://ekonomika.sme.sk/c/7043418/preco-sa-fico-zlakol-pastierskeho-listu.html
Tohle nejsou statistiky, ale lži.
Naopak, toto jsou statistiky, které neodpovídají skutečnosti, protože zjišťují jen to, kdo se k Církvi přihlásí. O něco větší vypovídající hodnotu má návštevnost bohoslužeb včetně NOMu. A omezením na skutečnou Mši svatou se dostaneme na setiny až desetiny promile.
„A lituji, že už nejsme v jedné zemi s jednou biskupskou konferencí“
Pane Pospíšile, tuto větu svého článku snad nemyslíte vážně!
Copak nevíte, jak se celá kábéeska otočila zády k Mons. Róbertu Bezákovi? Nikdo z nich neměl potřebu se ho lidsky zastat… Takže na vašem místě bych KBS moc nepřeceňoval.
To je další pozitivní vlastnost KBS…
Bezaka mali exkomunikovat
No potom by museli aj pápeža Františka, to je oveľa nebezpečnejšie.
novináři už ho exkomunikovali http://www.ceskatelevize.cz/zpravodajstvi-brno/zpravy/250500-liturgicke-predmety-od-otmara-olivy-skoncily-misto-v-katedrale-ve-skladu/
Teofil, vdaka Panu Bohu, ze tie, podla mna osklive haraburdy dali do skladu. A ze 3 miliony eur? Naozaj to bol skromny arcibiskup, ten Bezak :DD Pokora a skromnost. Nemohol radsej tietri miliony rozdat chudobnym rodinam, ci dat na opravu naozaj hodnotneho umenia?
Inak, som sa pobavil. Ked hrozilo, ze ta Olivova ,,devastacia“ katedrali padne, tak zase, zrejme zavolali s Bezakom a Olivom kamery a televizie, ze ake zle veci sa deju. Ako vedia robit natlak s mediami. Ale najviac ma pobavila Olivova hlaska, ze i novy arcibiskup by mal mat zmysel pre kontinuitu v Cirkvi, a pokracovat v tejto Olivovej obnove katedrali Bezakom naplanovanej. Pobavil som sa na tychto liberalnych pseudokatolikoch. Takze kontinuita nauky Cirkvi a dogiem, to je nic, to im nic nehovori. Ani kontinuita liturgie Cirkvi im nic nehovori.
Ale kontinuita kseftov, to je ta spravna cirkevna kontinuita? Vrchol, naozaj. Hnus.
A tie ,,Olivove“ diela patria podla mna nie do skladu, ale na smatisko. A nech si mu tri miliony zaplati jeho Bezak :)
nino
tu je video, aké hnusné spaty chcel dat Bezák do katedrály, ved ten Oliva nevie co je to sakrálné umenie, to na tie spaty ho asi sám diabol inspiroval, len kríz, co drzí v ruke, hnus a tá mumia na tom krízi má byt akoze co?
Bezák chcel pod rúskom obnovy zohizdit katedrálu!
Podla vzoru z niektorých kostolov:
ako kostol vyzeral:
http://www.farnostzlin.cz/?ukaz=67_historie&IdMenu=67
a takto vyzerá v súcastnosti:
http://www.farnostzlin.cz/?ukaz=81_interier_kostela&IdMenu=81
http://kronika.ecclesia-tv.cz/category/znicene-kostely/
To v katedrále nie sú svietniky? Kríze? Berly? Monstrancie?
Ano sú, len Bezájkovi sa nepácili, len hnusné spaty sa mu pácia presne ako Montinimu PVI.
Video: http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1098528273-krestansky-magazin/313298380040003/obsah/244055-otmar-oliva-a-trnavska-katedrala/
třeba ten sklad vyčuchají cigoši a navštíví s tím sběrné suroviny
Čo vy vlastne viete o kauze Bezák? Okrem mediálnej masáže.
O kauze Bezák nevíme nic.
Ale jedno je jisté: jeho odvolání, na které má přirozeně papež právo, a to i bez udání důvodu – mu zcela jistě v daleké budoucnosti uzavře potenciální možnost církevněprávního prohlášení za blahoslaveného či svatého (na rozdíl např. od Mons, Zvolenského či Mons. Orosche), jakkoli mu tím není znemožněno snažit se o svatost nekanonickou :-) A já se ptám, proč?
Na základe čoho by mal byť mons. Bezák blahorečený? Na základe svojej popularity? Či na základe svojej skromnosti a pokory? Bohužiaľ žiadnu takúto vlastnosť som u neho nenašiel…
Keď má niekto z vás v rodine nejaký problém, tak vybehne na ulicu a začne sa každému sťažovať a nadávať na svojich členov rodiny??? Presne to urobil Bezák, keď vybehol sťažovať sa do médií. Aj keby bol nespravodlivo odvolaný, pre mňa je to jednoducho falošný prorok. Takto sa svätí určite nesprávali, aj keď boli prenasledovaní. Viď padre Pio.
A preco by sa mali Bezáka zastat?
Ved on hlásal zednárské myslienky, stací co povedal:
Ktoze mu to robí takú velkú propagandu?
Nič nie je desivejšie ako svet dusený a zalievaný informačnou lávou, pri pravidelných výbuchoch žurnalistickej slovnej erupcie. Z krátera unifikovaných médií, napájaných telurickými pokynmi súčasných budovateľov Nového svetového poriadku, sa valí unisono nárek, či oslavná tiráda a zadusený svet lapá po dychu. Zmätený občanko sa pýta: som skutočne sám? Som jediný kto si myslí, že to tak nie je? Média trúbia do ohlúpnutia a postavičky liberálno-murárskeho orloja sa zjavujú jedna po druhej, aby odrapotali svoje sentimentálne frázy s dobre zaplateným planúcim pohľadom.
Kauza Bezák sa stala kameňom uholným pre slovenských liberálov, murárov, ekumenov, tolerantov, skrátka pre všetkých sluhov Krásneho nového sveta. Trúbia unisono na poplach. Ale povážte! Oni žialia nad tým, že Cirkev týmto aktom utrpí a veriaci sa odvrátia od Cirkvi. Skrátka, Cirkev príde o dôveru. Toho náreku! Toho lamentovania! Toho strachu o dobro Cirkvi! Kto by si to pomyslel, že všetci tí protestanti, agnostici, židia, rockeri, homosexuáli, poslanci a podobné Božie dopustenia, tak milujú katolícku a apoštolskú Cirkev? Zdá sa, že by za ňu aj krv vycedili, len aby zostala bez poškvrny.
Zaiste máme všetci v dobrej pamäti, akými nehynúcimi sympatiami k Viere, Cirkvi a Nášmu Pánovi Ježišovi Kristovi, sa vyznačuje táto kamarila a boli by sme dokonalými bláznami, ak by sme čo i len na sekundu uverili v ich úprimnosť. Mená ako Štefan Hríb, Eugen Korda, vyskočený teológ Kocúr, Andrej Bán, etc. , etc. , sú dostatočne známe svojimi protikatolíckymi postojmi na to, aby sme pochybovali o tom, že im ide o skutočné blaho Cirkvi. Ak kričia na poplach tak z jediného dôvodu: ich exponent v radoch Cirkvi bol vypoklonkovaný a to s takou rýchlosťou a razantnosťou, akú od Vatikánu, topiaceho sa v anarchii pokoncilového aggiornamenta, nikto nečakal. Miera ich kriku je priamo úmerná miere ich šoku. Pozrime sa postupne na to, čím si získal bývalý arcibiskup Bezák ich sympatie a pohrabme sa trošku v kontextoch.
Dobre spravili, ze ho odvolali.
Preco by sa mali Bezáka zastat?
I pokud bych připustil, že celý zbytek kábéesky jsou křišťálově svatí tvorové, tak už jenom pro tento výrok sv. Augustina: „I když nenávidím hřích, mohu milovat hříšníka.“ Proto, Markusi.
??? Myslím, že ten výrok chápate zcela špatně…
Misericordia, lenze tu nejde o hriech, ale o herezu, a takisto sa laska k heretikovi neprejavuje zburou proti papezovi.
Tym netvrdim, zeby zvysok nasich biskupov bol pomaly tradicny, to urcite nie, su to pokoncilovi popletenci, ale Bezak bol extrem
Misericordia, nikdo netvrdí, ze hriesnika Bezáka nenavidíme.
Mne je ho lúto, preto sa treba zanho modlit, aby nasiel správnú cestu a zanechal blud, ktorý následuje.
Včera sa u nás čítal zaujímavý pastiersky list:
http://kbs.sk/obsah/sekcia/h/dokumenty-a-vyhlasenia/p/pastierske-listy-konferencie-biskupov-slovenska/c/pastiersky-list-na-prvu-adventnu-nedelu-2013
http://www.christnet.cz/zpravy/25917/pastyrsky_list_pausalizuje_a_haji_hodnoty_nekorektne_pisi_biskupum_mladi_katolicti_intelektualove.url
psi vyjí