Rozhlédnutí 2014/03/09

Sv. Řehoř I. Veliký

Vítám vás u dalšího rozhlédnutí. Je první neděle postní (Invocabit) a připomínáme si sv. Františku Římskou.

Významné svátky a památky tohoto týdne: 40. sv. mučedníků ze Sebaste (10), sv. Jan Ogilvie (11), sv. Řehoř I. Veliký (12), suché dny v postě (12, 14, 15) a sv. Klement Maria Hofbauer (16). Příští týden otevře 2. neděle postní, při níž si připomínáme i sv. Longina.

Z akcí upozorňuji především na českobudějovickou premiéru pochodu Odvahu k životu a prosím všechny, kdo se mohou zúčastnit, aby přišli a podpořili dobrou věc.

Modleme se tento týden především za mír a zdravý rozum v Euroasii a na celém světě.

Zpravodajství

Řadu odkazů a zpráv naleznete na facebookových stránkách Duše a hvězdy a Akce Život a ve facebookové skupině Křesťané a křesťanská témata ve společnosti a politice.

Domácí

Film Dagmar Smržové Sexuální výchova v Čechách byl zařazen do České soutěže v rámci festivalu AFO – Academia film Olomouc, který se uskuteční 15. – 20. 4. v Olomouci. Doporučujeme navštívit.

Zahraniční

USA: Velké zklamání a následně nečekaná velká radost čekala zastánce rodiny Romeikeových a obecně rodičovských práv. Tato rodina uprchla do USA z Německa, kde byla pronásledována za to, že děti vzdělávala doma. Soud v Tennesse jí udělil azyl, když shledal, že Německo v této věci hrubě porušuje lidská práva, nicméně Obamova administrativa se proti tomuto rozsudku odovolala a levicový aktivistický odvolací soud původní rozsudek zrušil. Rodina se odvolala k Nejvyššímu soudu, i ten však ovládají levicoví aktivističtí soudci, a tak se odmítl kauzou zabývat, čímž rodina ztratila poslední šanci soudně dosáhnout udělení o azylu. Den poté však došlo k velkému překvapení, když odpovědné úřady samy změnily své rozhodnutí a rodině udělily status odloženého případu, což jí umožňuje v USA zůstat. Podrobnosti anglicky ZDE a ZDE.

Slovensko: SMER se dohodl s křesťanskými demokraty a částí „obyčejných lidí“ na změnách ústavy. Zatímco SMER touží po úpravách uspořádání soudní moci, jeho partneři v této dohodě přidali ústavní definici manželství jako svazku muže a ženy. Liberálové a sodmité jsou bez sebe vzteky. Více anglicky ZDE.

Ukrajina a kol.: Ukrajinská krize pokračuje dál: Rusko a proruští separatisté i nadále ovládají Krym, jehož parlament odhlasoval připojení poloostrova k Ruské federaci a vyhlásil na toto téma referendum. V řadě dalších ruskojazyčných regionů probíhají demonstrace za následování Krymu. Evropa a USA zatím slibují Ukrajině mnohem větší ekonomickou pomoc (většinou ale ne okamžitou) a hrozí Rusku polovičatými a nevýznamnými sankcemi. Objevily se zprávy, že Rusko využilo dočasného propadu akcií ruských firem na začátku krymské krize k lacinému skoupení významného podílu akcií svých klíčových podniků.

Belgie: Ani údajná křesťanská víra, ani protestní petice s 2010 tisíci podpisy nezabránily belgickému králi Filipu I. v podpisu zločinného zákona, který povoluje euthanasii dětí. Podrobnosti ZDE.

Kalendárium + akčník

Podrobnější informace ke kalendáriu pro daný den lze získat kliknutím na jednotlivá data. Podrobnější a dlouhodobější přehled o akcích a očekávaných událostech lze nalézt v Aktualitách na Katopedii, četné odkazy na články o aktuálně připomínaných svatých naleznete na facebookové stránce Svatí, blahoslavení, mučedníci.

Do 10. března včetně je možno nominovat internetové stránky do ankety Zlatý brk 2013.

Do konce června 2014 je možno přihlašovat děti na Setkání katolických dětí ve Vyšším Brodě 2014. Prosím, respektujte tento termín (a vlastně by bylo prima přihlásit děti co nejdřív), organizátoři potřebují znát počet dětí, co na setkání pojedou, s určitým předstihem.

9. březen, neděle – je první neděle postní (Invocabit). Připomínáme si sv. Františku Římskou, oblátku a ošetřovatelku.

10. březen, pondělí – připomínáme si 40 svatých mučedníků ze Sebaste.

11. březen, úterý – v diecézi brněnské si připomínají sv. Jana Ogilvieho (1579-1615), skotského jezuitského kněze a mučedníka. Před deseti lety spáchala Al Kájda teroristické útoky v Madridu, při nichž zahynulo 191 lidí. Tyto útoky a následná nešťastná reakce Aznarovy vlády zásadně ovlivnily volby a vedly k nečekanému vítěztsví Zapaterových socialistů, kteří využili získané moci k zavedení sodomitských manželství a práva sodomitských párů na adopce.

12. březen, středa – je středa suchých dnů v postě a my si připomínáme sv. Řehoře I. Velikého († 604), papeže a učitele Církve, který zemřel před 1410 lety. Před 20 lety zahájila anglikánská církev „svěcení“ žen na „kněze“. V 17:00 pořádají Mladí lidovci v Praze v rámci tzv. Čajů o páté vystoupení lidovecké kandidátky do Evropského parlamentu Michaely Šojdrové na téma „Vzdělání a zaměstnanost v EU“. Třeba by nebylo od věci tam proniknout a zeptat se jí na její postoj EU k domácímu vzdělávání (a na její postoj k úmyslu ministra Chládka, kterému dělá poradkyni, zrušit domácí vzdělávání na 2. stupni ZŠ – podrobnosti ZDE). Palác Charitas (Karlovo náměstí 5, Praha 2), zasedací místnost ve druhém patře, začátek v 17:00. Účast je třeba potvrdit telefonicky (725 805 785) nebo e-mailem (coreo@centrum.cz).

13. březen, čtvrtek

14. březen, pátek – je pátek suchých dnů v postě. Před 75 lety (1939) Slovensko vyhlásilo na nátlak nacistického Německa nezávislost na Československu. To Adolf Hitler potřeboval, aby mohl prohlásit, že Československo zaniklo a on už není vázán zárukami, které mu poskytl.

15. březen, sobota – je sobota suchých dnů v postě, připomínáme si sv. Klementa Marii Hofbauera (1751-1820), redemptoristického kněze. Před 75 lety (1939) Hitlerova vojska obsadila západní část Československa, vznikl Protektorát Čechy a Morava. V Českých Budějovicích se poprvé uskuteční pro-life pochod Odvahu k životu. Trasa roh Nádražní a Lannovky – náměstí Přemysla Otakara II. Začátek v 15:00, podrobnosti ZDE.

16. březen, neděle – je druhá neděle postní (Reminiscere). Brněnská diecéze si připomíná sv. Longina, mučedníka.

Zajímavé odkazy

Řadu odkazů naleznete na facebookových stránkách Duše a hvězdy a Akce Život a ve facebookové skupině Křesťané a křesťanská témata ve společnosti a politice.

Stálice českého a slovenského tradičně katolického internetu (tj. stránky, které se vyplatí průběžně sledovat, protože jsou kvalitní a pravidelně nabízejí něco nového): Krása liturgieInstitut sv. JosefaLumen de LumineREX!, Dielňa sv. Josefa a Kompas tradice. Další tradičně katolické stránky naleznete ZDE.

Česky

Ateistické Česko? Dětí z věřících rodin přibývá

Kardinál Schönborn nazval belgický zákon o dětské eutanazii skandálním

KLDR chystá hromadou popravu křesťanů. Zavraždit mají přes třicet lidí

Modlitby a půst za zabité misionáře

Názor a povědomí populace o interrupci

Potrat jako mužské právo?

Smrtící injekce pro děti i v Česku?

Svět bez křesťanství – Co by bylo jinak?

Švédsko: Diskriminace za nesouhlas s potraty

Slovensky

Revolúcia v manželstve – z Ríma?

Štátne občianstvo za mená zúčastnených na demonštrácii. Nové praktiky demokratického Francúzska?

Zostanú v Európe len moslimovia a ateisti?

Polsky

Zmarło dziecko z Wrocławia

Anglicky

Bishop issues letter on the ‘epidemic plague’ of porn, calls on men to recommit to purity

 Blasphemy conviction: Aasia Bibi’s appeal yet to be heard

Book review: ‘A Mother’s Ordeal – One Woman’s Fight Against China’s One-Child Policy’

Conceived in rape traitors?

Massachusetts city convicts pro-lifer for holding sign outside a school

New Hampshire Bill to Legalize Assisted Suicide Overwhelmingly Defeated

Nigerian Catholic Bishop: 180 Christians Killed In Less Than Two Weeks, 20 Churches Destroyed…

Pope Francis discusses civil unions, divorce, Humanae Vitae in new wide-ranging interview

Report: UK Conservative Party loses billionaire donor over ‘gay marriage’ push

RNC chairman: ‘March for Life was a little bit of a wake-up call’

‘Unremarkable’ family has 20 kids and counting

Why are pro-abortion activists so driven to censor pro-lifers?

Ignác Pospíšil

2 Responses to Rozhlédnutí 2014/03/09

  1. MichalD napsal:

    Projev kard. Kaspera, na jehož publikování upozorňuje výše zmíněný článek „Revolúcia v manželstve …“, opravdu stojí za to. Nevládnouce italštinou jsem sice četl jen některé pasáže, přeložené do angličtiny, ale jestli tomu dobře rozumím, tak pro změnu „pastoračního“ přístupu k osobám žijícím v konkubinátě kardinál navrhuje použít metodu, která se osvědčila již na II.VK. Jak otevřeně píše, tehdy se také zdálo, že předchozí Magisterium znemožňovalo najít nové cesty v oblasti ekumenismu a náboženské svobody, a přesto se koncilu, aniž by, cituji „porušil vazby k dogmatické tradici“, podařilo „otevřít dveře“. Lze tedy asi očekávat obdobný postup. Toto „otevření dveří“ by se pak podle Jeho Eminence mohlo provést dvěma způsoby:
    – rozvolnění podmínek pro anulaci manželství, neboť současný stav, kdy to řeší diecézní soudy (viz zde), je příliš těžkopádný a formální, proč tedy nedelegovat tuto pravomoc na „pastoračně zkušené“ kněze, kteří přece lépe znají podmínky konkrétních případů? Tedy podobné řešení jako v případě rozhřešení (a snětí exkomunikace) za provedení potratu, které je dnes delegováno, pokud vím, na všechny kněze se zpovědní jurisdikcí.
    – chápání přijímání osob, žijících v cizoložných svazcích, ne jako „druhé manželství“, ale jako „účast na společenství stolu spásy“. Tomu by mělo předcházet jakési, zatím dosti neurčité, pokání. Přes přemíru slov tomu moc nerozumím, pokání přece předpokládá, že člověk lituje svého hříchu (v tomto případě cizoložství) a umiňuje si se ho již nikdy nedopustit. Jeho Eminence však upřesňuje, že dotyčný by měl litovat selhání v 1. manželství, tedy ne aktuálního cizoložství. Obávám se, že dovedení těchto úvah do konce ohrožuje již nejen institut svátostného manželství, ale i chápání pokání a rozhřešení jako takového.

    Toto vše je samozřejmě doprovázeno ujištěními, že se nejedná o nějaké plošné řešení pro masy, ale o způsob, jak řešit jednotlivé konkrétní případy. To je ale dost slabou útěchou, prolomení zdánlivě neprolomitelných bariér vždycky šlo přes údajné ošetření „speciálních případů“ (viz např. zavedení potratů nebo přijímání na ruku).

    Signifikantní na celém projevu (pokud to nebylo opomenuto jen v anglickém překladu) je, že tam nikde není ani zmínka o zdrženlivost a slibu čistoty, což jsou cesty, které jsou právě pro řešení těch specifických případů, kterými je toto celé snažení zdůvodňováno, k dispozici i dnes. Očividně tedy není cílem hledat řešení, které by přinášelo na dotčené nějaké zvláštní požadavky.

    • MichalD napsal:

      RV uveřejnil kritiku názorů kard. Kaspera z úst kard. Caffarra: http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=19799

      Je docela ostrý a argumenty má celkem dobré (samozřejmě se točí jen kolem pokoncilního magisteria, ale to je v tomto případě v pořádku, alespoň se jasně ukazuje, že nová fáze revoluce se již dostává do rozporu i s tímto). Je dobré vidět, že v opozici není kard. G. Müller osamocen. S napětím očekávám, jak se k tomu postaví římský biskup, který při hodnocení konzistoře k projevu kard. Kaspera nešetřil superlativy („hluboká teologie“, „sensus Ecclesiae“, „teologie dělaná na kolenou“).

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: