Nákupní centrum Europa ve městě Zvolen přišlo s reklamní akcí vyzývající k nedělním nákupům, která slibuje Slovákům za nákup ve výši alespoň 10,- Eur šanci na výhru 1000,- Eur. Nevkus akce pak podtrhuje centrální motiv jejích reklamních plakátů, kterým jsou žena navlečená do něčeho, co má patrně připomínat řeholní hábit, a slogan „NEDELE SVÄTÍME NÁKUPMI!“
Pobuřující, neetická a navýsost stupidní reklama rozhořčila zvolenské katolíky, kteří spolu s organizací Aliancia za nedeľu spustilo protestní kampaň, která zahrnuje i protestní petici, která již sesbírala více než 6 tisíc podpisů. Manažer obchodního centra již údajně přislíbil, že reklama bude přepracována, včetně její vizualizace, nicméně zatím se tak ještě nestalo. Další (snad aktualizované) informace ke kauze naleznete ZDE.
Proč o tom píšu? Jednak nám zde Slováci (opět!) dávají příklad, jak se mají chovat správní katolíci. V Čechách by taková reklama nejspíš nikoho nepřekvapila, a i kdyby se snad našel někdo, kdo by vyhlásil petici, podpisy by nejspíše spočítal na půlce svých prstů. No a jednak bych taky rád vyjářil dík obchodnímu domu Europa a tomu, kdo tuto nejen nevkusnou, ale i přihlouplou a jistě nezamýšleným způsobem inspirující reklamu vytvořil. Pokud totiž člověk není úplný idiot, dozví se z této reklamy pár zásadních věcí:
1) Reklama připomene každému katolíkovi, že má světit neděli, a pokud není úplně mentálně retardovaný, tak mu je jasné, že neděle se nesvětí návštěvou obchodního centra. Dokonce i většina moderních katolíků ještě poměrně jasně tuší, že v neděli se nepracuje a nenakupuje, že rodina má být spolu a společně doma i v kostele oslavovat Boha a jeho Zmrtvýchvstání. Proto první věc, kterou reklama katolíkovi řekne, je připomínka, že dnes sem nemá chodit. S dodatkem: A nepřišel bys přece? Nepomohl by malý příslib potenciálního úplatku?
2) A s tímto přichází další informace. Jestliže nákupní centrum chce platit zákazníkům za to, že do něj v neděli zavítají, tak zároveň potvrzuje a sděluje celému světu, že nedělní prodej je asi dost slabý. Možná se ani nevyplatí. Jinak by přece nebylo nutné lákat lidi do nákupního centra podobnými akcemi. To je poměrně slušné vysvědčení (tedy spíš dílčí známka) pro slovenskou společnost a slovenské katolíky. Jen tak dál!
3) Ta reklama je rovněž velmi otevřeným vzkazem katolíkům: Kašleme na vás i vaši víru, je nám jen pro srandu, opovrhujeme jí i Vámi. A věříme, že jste tak ubozí, že vám to ani nebude vadit, nabídneme-li malinkatý úplatek…
Takže závěrečné shrnutí zprávy této reklamní akce všem a především katolíkům: Jsme neschopní, nemáme vkus a nic nám není svaté. Pokud jste normální, rozumní a neúplatní, tak v neděli do nákupního centra nechodíte, v čemž je jedině dobré pokračovat. A pokud přece jen v neděli budete muset něco nakoupit, buďte na úrovni a nekupujte to u nás! A vlastně uděláte dobře, když u nás nebudete nakupovat vůbec.
Já bych tedy zvolenským katolíkům doporučil, aby poděkovali obchodnímu domu za úpřímnost a zařídili se podle těchto sice neúmyslných, ale přesto cenných rad. Prospějí tím sobě i celé společnosti. Nevěřící možná nechodí do kostela, ale i oni mají rodiny, se kterými by měli být doma. Nedělní prodej je ekonomicky nepřínosný a celospolečensky škodlivý a čím víc bude skomírat, tím lépe.
U nás by taková reklama asi příliš neuspěla. Zatímco na Slovensku plní účel docela dobře. Ona totiž staví na paradoxu, že to budou právě pobouření křesťané, kteří se postarají o dostatečnou publicitu této reklamy a tím i jejího zadavatele.
I negativní či nevkusná reklama je reklamou, často navíc i velmi účinnou.
Myslím, že nejúčinnější obranou křesťana je takovou reklamu ignorovat a inspirovat se jí do té míry, že se nebude podílet na tržbách dané obchodní společnosti. Alespoň ne v neděli :-)
Negativní reklama je sice reklamou, často ale kontraproduktivní…
http://mam.ihned.cz/c1-45203570-vlastni-negativni-reklama-ma-uspech
Nejsem si úplně jist, zda rozumíte obratu „může mít“. Stranou navíc ponechávám fakt, že tohle je trošku jiný typ negativní reklamy, než jsou ty odkazované…
Ano, nejsem si jist, že všemu, co čtu nebo slyším, plně rozumím. A tato nejistota mne naplňuje jistotou, že jsem člověk omylný :-)
no, to je diskutabilne. Dokonca i v USA za ,,davnych“ cias sa tvorcovia filmov snazili naklonit katolicke organizacie. Pretoze ak tie odsudili nejaky film ako nemravny, tak katolici nan nesli, a spolocnosti utrpeli velke straty. Preto mnohe filmy strihali a cenzurovali.
Cize naozaj je to o tom, ci katolici sa spravaju ako katolici, alebo nie. Ak sa spravaju ako katolici, a to disciplinovane, tak su silou, s ktorou sa musi pocitat.
a tak ci tak, bezohladu na nasledky, katolici maju povinnost vyznat vieru, a verejne sa k tejto veci postavit
Nevím, zda je v evangeliích psáno o tom, že se katolíci musí nutně veřejně pohoršovat nad praktikami „mimokřesťanskými“. Ale vím, že je psáno něco o neodporování zlému, o nastavení tváře… Tedy o tom, aby člověk sám na sobě pracoval, sám šel příkladem. Nikoli aby nutil druhé.
Problem, je, ze nenastavujete svoju tvar, pretoze nejde o Vas, ale o Boha
Ano, to byly zlaté časy Haysova kodexu a Legion of Decency. Zamlouvá se mi jejich přísaha:
http://en.wikipedia.org/wiki/Legion_of_Decency#The_Pledge
Jakožto dobrovolná převážně (ale nikoliv výlučně) katolická občanská iniciativa úspěšně „nutila“ filmová studia dodržovat určitý standard. I ku prospěchu „mimokřesťanů“.
Ach jo, to jsou ale starosti.
A že vám ty starosti stojí za námahu komentovat
„Pomni, abys den sváteční světil.“
Někomu to tedy již dávno před námi za komentář stálo…
[…] https://cirkev.wordpress.com/2014/03/20/poselstvi-zvolenske-europy/ […]
Reklama bola nakoniec stiahnutá: http://www.peticie.com/a/76265
A ešte prídávam síce mimo témy ale tento človek je naj poslanec v NR SR: http://www.teraz.sk/slovensko/kuffa-kritika-kdh-podpora-kiska-preziden/78350-clanok.html
„Peníze sou vaše hlasy“, to je myšlenka , kterů mě říká jeden můj známý bankéř. A proto je nutné VŽDY se zajímat o toho od nějž neco kupuju. Ať je to eshop, nákupní středisko, pivovar, automobilka, nebo developer. VŽDYCKY se zajímám o to, koho a co dotyčná firma sponzoruje. Zaručuju vám, že o nepříjemné překvapení nebudete mít nouzi. …
Diageo mateřská společnost Guinnesse a Heinekena stáhla své sponzorství newyorskému pochodu ke Dni Svatého Patrika, přičemž Bostonská pivovarská společnost, výrobce Sam Adams, stáhla své sponzorství bostonské parádě ke Dni Svatého Patrika. Tyto pivovarnické společnosti zrušily své sponzorství, protože organizátoři této parády nedovolí skupinám Gayů, aby nesly své znaky a transparenty v parádě ke Dni Svatého Patrika http://www.nwoo.org/view.php?cisloclanku=2014030124
Ještě bych to doplnil že např. Staropramen nebo Prazdroj, jsou firmy od jejichž výrobků se slušní lidé drží dál. A to ze stených výše uvedených důvodů. Heinekenu patří Starobrno a to je taky potřeba mít na paměti.
Mluvíte mi naprosto z duše. Ta věc může být opravdu užitečná. Stejně jako třeba obrázky čertů i s rohy a vidlemi na některých pornografických časopisech, výrobcích a serverech. V některých trafikách je najdeme na stojanu s erotickými časopisy, umístěné tak aby „cudně“ zakrývali to co kvůli dětem být zakryté musí. Připadá mi to jako dobré sedativum a tlumič vášní. Včetně vášnivé zvědavosti.