Zelený čtvrtek

Poslední večeře podle Simona Ušakova (1626-1686)

Slavíme Zelený čtvrtek, odpoledne začíná Velikonoční triduum. Dopoledne se v katedrálách světí oleje. Večerní liturgie a rozjímání připomínají Poslední večeři, na níž Ježíš ustanovil slavení Eucharistie, a následně jeho modlitby a utrpení v Getsemanské zahradě. Kombinuje se tak radost z Eucharistie, symbolizovaná radostným začátkem Mše, s bolestí nad počínajícím utrpením našeho Spasitele. Tradičními postními jídly pro tento den jsou špenát, luštěniny, kopřivová polévka a podobně.

Je to jen stručné shrnutí, ale jelikož pročtení si odpovídajících částí Bible, meditace nad nimi a návštěva večerních pobožností vám jistě zabere celý den (či alespoň veškerý volný čas), je zde stručnost neocenitelnou výhodou. Utrpení, sebeobětování a zmrtvýchvstání Krista, to je středobod naší víry. Prožívání tridua se nesmí flákat, v něm více než kdy jindy platí „pomni, abys den sváteční světil“.

Hledáte-li možnost navštívit v tento den tradiční liturgii a nebyli jste dosud úspěšní, snad vám pomůže tento seznam.

Doporučuji: Rozjímání nad obřady Zeleného čtvrtku.

Ignác Pospíšil

8 reakcí na Zelený čtvrtek

  1. cinicius napsal:

    P. Konrád M. Kubeš TJ: Zelený čtvrtek

    http://www.stjoseph.cz/zeleny-ctvrtek/

  2. Azazel P. napsal:

    Trochu nechápu, proč když při večeři Páně Ježíš jedl velikonočního Beránka, tedy maso, proč se nyní musí maso nejíst?

    • Hamish napsal:

      A obrezany jste?

    • Michal Kretschmer napsal:

      Místa z Písma svatého ukazující, že Ježíš jedl maso, jsou jistě argumentem proti vegetariánství z přesvědčení (jako např. z důvodu, že se ubližuje zvířatům, když jsou zabíjeni pro pokrm). Páteční půst je úkonem kajícnosti.

      Jinak reakci Hamishe považuji za nepřiměřenou.

      • Hamish napsal:

        Jde mi o prostý fakt – pokud někdo argumentuje starozákonním zvykem, měl by jít do všech důsledků. Nevím, co je na tom nepatřičného, když Azazel evidentě brojí na tomto základě proti postu.

    • VlaM napsal:

      Myslím, že nám nic nebrání připomenout si na Zelený čtvrtek večeři Páně způsobem podobným tomu, jak možná proběhla: pečené maso (nejlépe skopové, pokud možno ne vepřové) s nekvašenými chleby (např. arabský chléb, pita) a hořkými bylinami (postačí hlávkový salát) a omáčkou. Na konec třeba nějaké sladké ovoce. Vždyť i při mši sv. se toho večera zpívá Gloria, ač jsme ve Svatém týdnu.
      Pokud by se nad tímhle měl někdo pohoršovat, tak mu není pomoci.

      • :) napsal:

        Tradičně byl na Zelený čtvrtek předepsán přísný půst (újma i půst od masa). Je z toho koneckonců i to označení „zelený“, které užíváme dodnes, i když se někteří cpou skopovým.

        Pravděpodobně jste liturgii Zeleného čtvrtku příliš nepochopil. Pro objasnění, jak to vypadalo a vypadat by mělo: člověk od půlnoci držel půst (nejen od jídla, ale i od pití včetně vody), aby mohl přistoupit ráno ke Sv. přijímání. Kněz oblékl mešní roucha bílé barvy na znamení radosti z ustanovení Nejsv. svátosti. Žalm Judica jakož i Gloria Patri se přesto vynechává jako obvykle po neděli Smrtelné. Pak kněz zapěje jedno radostné Gloria in excelsis Deo, zazvoní se a pak už varhany i zvony zmlknou a ozývají se jen klapačky, protože Zelený čtvrtek je zároveň dnem, kdy byl Pán Ježíš polibkem zrazen jedním ze svých nejbližších, když ten samý předtím ještě svatokrádežně přijímal. A Církev na tuto zradu v liturgii pamatuje také. Skončí Mše a nálada dne není prodchnuta jen radostí nad ustanovením Nejsv. svátosti, ale právě i zradou Jidášovou a vydáním Pána Ježíše do rukou hříšníků. A k tomu se hody se skopovým opravdu nehodí.

        K oslavě ustanovení Nejsv. svátosti ve velkém stylu byl ustanoven svátek Božího Těla.

        To mimo jiné vysvětluje i to, co nechápe Azazel. My si totiž připomínáme něco jiného, než co si pojídáním velikonočního beránka připomínal Pán Ježíš a učedníci. Není tedy divu, že se způsoby liší.

      • VlaM napsal:

        Název Zelený čtvrtek vznikl zkomolením Greindonnerstag.

Napsat komentář

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Log Out / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Log Out / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Log Out / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Log Out / Změnit )

Připojování k %s

%d bloggers like this: